DNB: Digital svindel mot kunder har økt med 300 prosent siden 2018

Trenden DNB ser er at svindelforsøkene øker i omfang, blir mer profesjonelle og er samtidig mer målrettet mot sårbare grupper, andre personer og bedrifter som håndterer store pengesummer. Men til tross for en stor økning i antall kunder som har blitt bedratt, har banken lyktes med å redusere tapene per offer med 55 prosent.
Fjeldvær har fagansvar for å håndtere bedragerier mot DNB-konsernet. I fjor stoppet de svindel for totalt 1,2 milliarder kroner. | Foto: Stig B. Fiksdal
Fjeldvær har fagansvar for å håndtere bedragerier mot DNB-konsernet. I fjor stoppet de svindel for totalt 1,2 milliarder kroner. | Foto: Stig B. Fiksdal

DNBs kunder ble i fjor forsøkt svindlet for minst 1,4 milliarder kroner. Ifølge bankens siste svindelrapport som ble publisert denne uken ble 82 prosent av disse forsøkene stoppet, tilsvarende 1,2 milliarder kroner.

Allerede abonnent?Logg inn her

Les hele artikkelen

Få tilgang i 14 dager gratis. Det krever ikke kredittkort, og det vil ikke gå over til et betalt abonnement etter endt prøveperiode.

Dette er inkludert i ditt prøveabonnement:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Motta våre daglige nyhetsbrev
  • Full tilgang i vår app
Må inneholde minst 8 tegn, og inkludere tre av: Store bokstaver, små bokstaver, tall, symboler
Skal inneholde minst 2 tegn
Skal inneholde minst 2 tegn

Få ubegrenset tilgang til FinansWatch for 1720 kr per kvartal

Start abonnementet ditt her

Få ubegrenset tilgang for deg og dine kolleger

Start en gratis prøveperiode for bedriften i dag

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også