DNB: Digital svindel mot kunder har økt med 300 prosent siden 2018
Trenden DNB ser er at svindelforsøkene øker i omfang, blir mer profesjonelle og er samtidig mer målrettet mot sårbare grupper, andre personer og bedrifter som håndterer store pengesummer. Men til tross for en stor økning i antall kunder som har blitt bedratt, har banken lyktes med å redusere tapene per offer med 55 prosent.
![Fjeldvær har fagansvar for å håndtere bedragerier mot DNB-konsernet. I fjor stoppet de svindel for totalt 1,2 milliarder kroner. | Foto: Stig B. Fiksdal](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12359644.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Terje%2520A%2520Fjeldv%25C3%25A6r%2520foto%2520Stig%2520B%2520Fiksdal.jpg)
DNBs kunder ble i fjor forsøkt svindlet for minst 1,4 milliarder kroner. Ifølge bankens siste svindelrapport som ble publisert denne uken ble 82 prosent av disse forsøkene stoppet, tilsvarende 1,2 milliarder kroner.
Allerede abonnent?Logg inn her
Les hele artikkelen
Få tilgang i 14 dager gratis. Det krever ikke kredittkort, og det vil ikke gå over til et betalt abonnement etter endt prøveperiode.