FinansWatch

DNB: Digital svindel mot kunder har økt med 300 prosent siden 2018

Trenden DNB ser er at svindelforsøkene øker i omfang, blir mer profesjonelle og er samtidig mer målrettet mot sårbare grupper, andre personer og bedrifter som håndterer store pengesummer. Men til tross for en stor økning i antall kunder som har blitt bedratt, har banken lyktes med å redusere tapene per offer med 55 prosent.

Fjeldvær har fagansvar for å håndtere bedragerier mot DNB-konsernet. I fjor stoppet de svindel for totalt 1,2 milliarder kroner. | Foto: Stig B. Fiksdal

DNBs kunder ble i fjor forsøkt svindlet for minst 1,4 milliarder kroner. Ifølge bankens siste svindelrapport som ble publisert denne uken ble 82 prosent av disse forsøkene stoppet, tilsvarende 1,2 milliarder kroner.

– Vi har hatt en økning i bedragerisaker mot DNB-konsernet og mot kundene våre. Økningen i bedragerier mot kundene har primært vært i digitale kanaler, og der har vi hatt en økning i saker på 300 prosent fra 2018 og ut 2020, sier Terje Aleksander Fjeldvær, leder for DNBs bedrageriforebyggende enhet.

Allerede abonnent? Logg inn.

Les hele artikkelen

Få tilgang i 21 dager gratis.
Det krever ikke kredittkort, og det vil ikke gå over til et betalt abonnement etter endt prøveperiode.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Motta våre daglige nyhetsbrev
  • Full tilgang i vår app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få ubegrenset tilgang til FinansWatch for 1360 kr per kvartal.

Abonnér her

Få ubegrenset tilgang for deg og dine kolleger.

Start en gratis prøveperiode for bedriften i dag

Mer fra FinansWatch

– Bulder Bank skal alltid vera ein utfordrar

– Vi skal halde på utfordrarposisjonen og vil heile tida søkje etter nye måtar og løyse kundane sine utfordringar på, seier direktør i Bulder Bank, Torvald Kvamme, til FinansWatch.

Les også

Relaterte

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch