DNB advarer mot helautomatisert banksvindel

Da Norge stengte ned i mars, merket banken en dobling i antallet digitale svindelforsøk over natten.
Terje A. Fjeldvær leder DNB arbeid mot svindel. Banken stoppet svindelforsøk for 1,2 milliarder i 2020. | Foto: Stig B. Fiksdal
Terje A. Fjeldvær leder DNB arbeid mot svindel. Banken stoppet svindelforsøk for 1,2 milliarder i 2020. | Foto: Stig B. Fiksdal

DNB rapporterer at de stansen svindelforsøk til en verdi av 1,2 milliarder kroner i 2020, skriver DN. Banken kjenner til svindelforsøk for 1,4 milliarder kroner.

I 2019 stanset de svindelforsøk for 933 millioner kroner.

– Da Norge stengte ned 12. mars, fikk vi en dobling i svindelforsøk på falske digitale handelsplattformer over natten. Økningen forble høy i flere måneder, sier Terje A. Fjeldvær, som leder DNBs avdeling for bedrageribekjempelse til avisen.

Fjeldvær sier hjemmekontor og en større grad av sosial distansering har ført til at litt av vårt vanlige sosiale sikkerhetsnett har blitt borte.

– Vi vet at mye bedrageri foregår ut fra desinformasjon på sosiale medier og falske nyheter. Når folk vanligvis blir presentert et slikt tilbud, vil de kanskje prate om det i lunsjen, også kommer en god kollega på banen og sier «dette er nok for godt til å være sant». Men da Norge stengte ned, satt alle hjemme, sier Fjeldvær.

DNB melder at snittsummen i svindlene har blitt lavere enn tidligere og at koronapandemien har fått flere cyberkriminelle til å skifte fra ren hacking til sosial manipulering, som gir en lavere risiko for å bli tatt.

Men også rettede angrep hvor enkeltpersoner blir undersøkt grundig før de blir forsøkt lurt øker. Dette kalles «spear-phishing» og er en prosess som i større grad vil kunne automatiseres fremover.

– Ja, det er urovekkende og ikke en utvikling vi ser positivt på. Det kan bli veldig omfattende, sier Fjeldvær.

DNB samarbeider med politiet i kampanje mot eldresvindel

Sparebanken Vest: – Vi har hatt suksess med å bygge et sterkt IT-miljø under eget tak

Tiltalt 19-åring utgav seg for å være politi, ansatt i Klarna og Vipps for å få tak i ofrenes bankdetaljer 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også