Nordea var for treig på avtrekkeren - må betale 152.000 kroner i erstatning
![Foto: Chris Helgren/Reuters/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article11863636.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20191024-101059-1-1920x1077we.jpg)
En tidligere kunde i Nordea ønsket å flytte sin aksjesparekonto fra Nordea Direct Bank til Nordnet. Kontoen hadde nær 1,1 millioner kroner i et fond, og kunden ønsket å få den flyttet til Nordnet for å få flere valgmuligheter for investering i fond, skriver Dagens Næringsliv.
Flyttingen tok et halvt år og kunden mener hun har krav på erstatning som følge av verdifall i fondet hun var investert ifra tidspunktet kontoen skulle vært flyttet, til den faktisk ble flyttet. Kunden hevder også at hun hadde planer om å investere i JPMorgan Funds, og mente det ville gitt bedre avkastning og dette mener hun også at hun skal erstattes for.
Kunden klaget derfor inn Nordea for Finansklagenemnda, og krevde erstatning på 240.000 kroner. Nemnden kom frem til at Nordea hadde et erstatningsansvar overfor kunden, men tok ikke stilling til erstatningsbeløp. Saken er nå innsendt Finansklagenemnda på nytt, denne gangen for å få utmålt et erstatningsbeløp.
Kunden mener seg berettiget erstatning for verdifallet i fondet hun var investert i, men vil ut av, erstatning for avkastningen hun ville fått dersom hun investerte i JPMorgan Funds på det tidspunktet kontoen skulle vært flyttet over, i tillegg til erstatning for egen tidsbruk i forbindelse med saken. Totalt mente klageren å ha krav på 262.296 kroner.
Nordea har derimot tilbudt en erstatning på 152.000 kroner, der rundt 100.000 er for verditapet i fondet kvinnen var investert i, og 52.000 er for den potensielle avkastningen kvinnen kunne fått om hun investerte i JPMorgan Funds.
Eksklusivt fond åpner opp for rike Nordea-kunder