Danske Bank kompenserer 900 kunder for feil i investeringsprodukt

Problemene i Danske Bank ser ikke ut til å ha noen ende. Hvitvasking, feilaktig investeringsrådgivning og et inkassosystem det har vært feil på i 30 år. Til det kan nå legges enda en innrømmelse om feil i et investeringsprodukt.
Foto: Annika Byrde/NTB Scanpix
Foto: Annika Byrde/NTB Scanpix

Innrømmelsen kommer som en konsekvens av at Danske Bank i fjor måtte betale tilbake penger til kunder som hadde investert i bankens Flexinvest Fri-produkt. Banken hadde gitt kundene råd om å investere i produktet, selv om banken forventet en negativ avkastning etter gebyrer. I alt ble det utbetalt cirka 400 millioner kroner fordelt på 87.000 kunder. 

Som en konsekvens av den fadesen valgte Danske Bank å gå gjennom flere investeringsprodukter for å finne ut om det fantes flere feil. Det har banken nå kommet frem til var tilfelle.

Denne gangen dreier det seg om et investeringsprodukt kalt Dansk Porteføljepleie, der banken igjen ikke informert godt nok om at kundene sto i fare for få negativ avkastning. I dette tilfellet har 900 kunder fått tilbakebetalt et sted mellom 80 og 100 millioner kroner, skriver FinansWatch Danmark.

Det betyr at hver kunde får tilbakebetalt nærmere 100.000 kroner. Årsaken til det, er at feilinformasjonen denne gangen primært har rammet velstående private banking-kunder som har investert betydelig større beløp.

I meldingen fra Danske Bank kommer det ikke frem om kompensasjonen blir utbetalt på grunn av manglende opplysninger eller om det også skyldes at kunde har lidd økonomisk tap på sine investeringer.

Storinvestorer ser alvorlig på Danske Banks nye problemer

Inkassosaken: Danske Bank har oppgitt feil skatteopplysninger 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også