Handelsbanken: Mest bærekraftige bank i ny kåring
For femte år på rad har forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI målt 155 norske bedrifters bærekraft, og rangert dem fra kundenes ståsted.
Sporveien T-banen går igjen av med seieren, og har nå tronet rangeringen som bærekraftsvinner hele fire av fem ganger undersøkelsen har blitt gjennomført.
Prosjektet omfatter rundt 30 bransjesegmenter, men årets resultater er av særlig betydning for banksektoren.
Alle bankene faller fra tidligere nivåer
– Det er verdt å merke seg at selskaper vi lett forbinder med «noe bærekraftig» også mer naturlig havner på toppen av slike type lister. Det er derfor sentralt å forstå metodikken som er brukt, og se resultatene i en kontekst, før man trekker konklusjoner, sier direktør for bærekraft i Handelsbanken Norge Hilde Nordbø.
I fjorårets undersøkelse nådde banken helt opp i toppsjiktet, med den gjeve «pallplassen» som Norges tredje mest bærekraftige bedrift.
Det ga Handelsbanken vind i seilene, og var en av årsakene til at Tekna valgte å gjøre overgang fra Danske Bank, og heller samarbeide med Handelsbanken for å tilby banktjenester til sine 207.000 medlemmer.
Et fall på tyve plasser til tross, er tonen oppstemt og munter i en pressemelding banken har publisert tirsdag.
- Gledelig og inspirerende
Det er Norstat som har gjennomført undersøkelsen på oppdrag fra Norsk Bærekraftbarometer.
Mellom januar og april 2024 ble 4690 forbrukere bedt om å vurdere bedrifter de er kunde hos, og til sammen har disse gitt totalt 15.978 unike bedriftsvurderinger.
I undersøkelsen bes forbrukerne vurdere deres oppfatning av selskapenes bærekraft i tre dimensjoner:
-
Økonomisk bærekraft
-
Miljømessig bærekraft
-
Sosial bærekraft
Resultatene kokes sammen til en enkelt score mellom 0 og 100 for hver enkelt bedrift, som så danner grunnlaget for å rangere dem.
Forbedringspotensiale
Nordbø fra Handelsbanken ser rom til forbedring for hele bransjen.
– Vi ser samtidig en generell nedgang i snittscoren kundene gir til bankene totalt sett, og det kan vi jo tolke som at det fortsatt er potensiale i gjøre en enda bedre innsats. Vi ser også en sammenheng mellom fornøyde kunder og vurdering av bærekraftsarbeidet, vi har derfor et godt utgangpunkt for dialog med kunder om både deres og vår innsats til eksempelvis den grønne omstillingen, sier Nordbø.
Ifølge årets barometer er altså norske forbrukere mindre tilfredse med de norske bankenes bærekraft enn de har vært tidligere.