DNB anmelder svindelforsøk mot 422 kunder
![Illustrasjonsbilde. Sommerferien er høysesong for e-postbasert svindel. | Foto: skjermdump / NTB](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12837810.ece/ALTERNATES/schema-16_9/NTB_ekC2aIMvvS4.jpg)
Banken har anmeldt svindelforsøkene etter en periode der det har vært enormt mye phishing-svindel. Og svindelen fortsetter i 2021: Bare i løpet av de to første månedene i år har 243 DNB-kunder blitt utsatt for phishing, opplyser DNB til NTB.
Phishing betyr at noen prøver å lure personlig informasjon ut av uvitende personer. Gjerne ved å sende falske eposter som ser ut som de kommer fra noen man kjenner eller fra kjente firmaer, som for eksempel Posten og Telenor.
Målet med slike eposter er å skaffe seg personnummer, bankkontoinformasjon eller brukernavn og passord til nettjenester.
I disse dager sendes skatteoppgjørene ut fra Skatteetaten. Tidligere har det blitt oppdaget svindelforsøk også med falske eposter fra denne etaten.
I forbindelse med anmeldelsene opplyser DNB at de også har identifisert 15 såkalte «muldyr».
Dette er nordmenn eller utlendinger bosatt i Norge som utenlandske kriminelle benytter for å hvitvaske og overføre penger.
Ifølge DNB bærer svindelforsøkene preg av økt kvalitet og automatisering som kan føre til bedre treffsikkerhet hos bedragerne og at flere normalt aktsomme personer kan bli lurt.
Forbrukerrådet: – Kunder i SpareBank 1 blir i større grad holdt personlig ansvarlig i svindelsaker
NorSIS: BankID avgjørende for at flere ikke har blitt svindlet