Forbrukerrådet: – Kunder i SpareBank 1 blir i større grad holdt personlig ansvarlig i svindelsaker

SpareBank 1 Østlandet er uenig med Forbrukerrådet og Finansklagenemda, og mener det er rimelig at forbrukere setter seg inn i kundeavtalene.
Foto: Jörgen Skjelsbæk
Foto: Jörgen Skjelsbæk

SpareBank 1 Østlandet pekes ut av Forbrukerrådet som banken som i større grad enn andre holder kundene ansvarlig dersom de blir utsatt for Bank-ID-svindel, skriver Dagens Næringsliv.

DNBs kunder får for eksempel tilbakebetalt summene de ble svindlet for, og må kun stå for en egenandel på 12.000 kroner.

– Vi har merket oss at spesielt Sparebank1 har en praksis som avviker fra øvrige banker. Det bør også forbrukere merke seg. Det ser ut som kunder i Sparebank1 i større grad blir holdt personlig ansvarlig når de blir utsatt for svindel. Som regel løser bankene dette før sakene havner i Finansklagenemnda, sier Kristin Blyverket til Dagens Næringsliv.

Juridisk direktør, Bjørn Ove Myhrsveen, i Sparebank 1 Østlandet mener kritikken ikke er dekkende.

– I de fem «Olga-sakene» som ble klaget inn til Finansklagenemnda, kunne vi imidlertid ikke rette oss etter nemndas flertall. Årsaken til dette er at banken er prinsipielt uenig i Finansklagenemndas vurdering på flere punkter, herunder at det etter nemndas syn er urealistisk å forvente at forbrukere flest setter seg inn i kundeavtalene, sier han.

Blyverket er imidlertid ikke enig.

– Banken er som hovedregel ansvarlig for svindel når pengene står på bankkonto. Bankene i dette tilfellet mener de likevel ikke er ansvarlig fordi forbruker, da de ble svindlet, har brutt avtalen med banken ved å oppgi BankID-koden, sier hun.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også