FinansWatch

NorSIS: BankID avgjørende for at flere ikke har blitt svindlet

De siste to årene har mer enn 100.000 nordmenn opplevd ID-tyveri, viser en ny undersøkelse. Seniorrådgiver Eivind Reiner-Holm i NorSIS mener likevel at bruken av BankID er en avgjørende årsak til at tallene ikke er enda høyere.

Foto: DNB

De siste to årene har mer enn 100.000 nordmenn opplevd ID-tyveri, viser en undersøkelse utført av Respons Analyse på vegne av Skatteetaten og Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

Kartleggingen viser at at 3,6 prosent av de spurte oppgir å ha fått misbrukt sin identitet de to siste årene, mens folk mellom 45 og 59 år og de under 30 år er mest utsatt.

– Fortsatt opplever altfor mange å få ID-en sin misbrukt, og det må vi gjøre noe med, sier Marianne Henriksen, fagdirektør for ID-forvaltningen i Skatteetaten.

Seniorrådgiver Eivind Reiner-Holm i NorSIS mener bruk av BankID eller andre totrinnspålogginger er årsaken til at ikke flere svindles. I tillegg har folk flest blitt mer bevisst på å ikke dele personopplysninger ukritisk.

– At ikke flere er svindlet kan skyldes at befolkningen har fått et mer bevisst forhold til å ikke dele personopplysninger ukritisk. I tillegg til at det er økt bruk av BankID eller andre eID’er og totrinnspålogging alle steder dette er mulig. Et ID-tyveri er en stor belastning, både økonomisk og emosjonelt, sier seniorrådgiver i NorSIS Eivind Reiner-Holm i en melding.

De fleste tilfellene av ID-tyveri skjer i forbindelse med netthandel. I nær halvparten, 47 prosent, av tilfellene har det skjedd ved at noen har kjøpt en vare i deres navn på internett.

I tillegg oppgir 22 prosent at deres identitet er blitt misbrukt ved kjøp av en tjeneste eller abonnement på internett.

– Samtidig er det godt å se at ID-misbruket ikke har skutt i været selv om året vi har lagt bak oss har vært preget av korona og langt mer netthandling enn tidligere, sier Henriksen.

Mer fra FinansWatch

Les også

Relaterte

Siste Nytt