Storebrand er nest best i verden på likestilling
– Dette er en veldig hyggelig anerkjennelse og en god påminnelse om at systematisk arbeid over tid gir resultater. Det er dessuten godt dokumentert at mangfold og kjønnsbalanse i selskaper og lederposisjoner har positiv effekt, sier konsernsjef i Storebrand, Odd Arild Grefstad, i en pressemelding fra selskapet.
I en rapport utarbeidet av organisasjonen Equileap, gjennomgås likestillingsstatus hos flere tusen selskaper i verden. Rapporten baserer seg på de fire kriteriene: kjønnsbalanse, lønnsgap mellom kjønn, seksuell trakasering, og betalt fødselspermisjon.
Av de 3795 selskapene fra 27 forskjellige land havner norske Storebrand på andre plass, rett bak australske Transurban. Det er konserndirektør People i Storebrand, Tove Selnes, veldig fornøyd med.
– Å bygge mer mangfold på alle ledernivåer har vært en prioritet hos oss over lang tid. Det finnes ingen «quick fix». Hele ledelsen hos oss er engasjert i dette arbeidet. Vi ønsker å speile samfunnet og markedet som Storebrand opererer i, sier Selnes.
Storebrand opplyser at de har en 50/50 kjønnsbalanse i konsernledelsen og styret, og nesten 40 prosent kvinner i ledelsen. Det er ingen tilfeldighet.
– Vi nominerer like mange menn og kvinner til lederutviklingsprogrammer, og jobber aktivt med å oppnå kjønnsbalanse gjennom rekrutteringsprosesser. Blant annet skal det være minst én kvinnelig og én mannlig finalekandidat ved rekruttering til lederstillinger, og begge kjønn skal være representert i intervjuteamet, sier Selnes.
I tillegg til at Storebrand kapret andre plass på kåringen, havnet norske Yara International og DNB også blant topp 100. De landet på henholdsvis 7. og 35. plass.