Storebrand er nest best i verden på likestilling

En fersk rapport konkluderer med at Storebrand er verdens nest beste selskap på likestilling. Selskapet er glade for annerkjennelsen, men mener ikke det skyldes tilfeldigheter.
FRA VENSTRE: Konsernsjef i Storebrand, Odd Arild Grefstad, og konserndirektør People i Storebrand, Tove Selnes. | Foto: Lise Eide Risanger / Storebrand
FRA VENSTRE: Konsernsjef i Storebrand, Odd Arild Grefstad, og konserndirektør People i Storebrand, Tove Selnes. | Foto: Lise Eide Risanger / Storebrand

– Dette er en veldig hyggelig anerkjennelse og en god påminnelse om at systematisk arbeid over tid gir resultater. Det er dessuten godt dokumentert at mangfold og kjønnsbalanse i selskaper og lederposisjoner har positiv effekt, sier konsernsjef i Storebrand, Odd Arild Grefstad, i en pressemelding fra selskapet.

I en rapport utarbeidet av organisasjonen Equileap, gjennomgås likestillingsstatus hos flere tusen selskaper i verden. Rapporten baserer seg på de fire kriteriene: kjønnsbalanse, lønnsgap mellom kjønn, seksuell trakasering, og betalt fødselspermisjon.

Av de 3795 selskapene fra 27 forskjellige land havner norske Storebrand på andre plass, rett bak australske Transurban. Det er konserndirektør People i Storebrand, Tove Selnes, veldig fornøyd med.

– Å bygge mer mangfold på alle ledernivåer har vært en prioritet hos oss over lang tid. Det finnes ingen «quick fix». Hele ledelsen hos oss er engasjert i dette arbeidet. Vi ønsker å speile samfunnet og markedet som Storebrand opererer i, sier Selnes.

Storebrand opplyser at de har en 50/50 kjønnsbalanse i konsernledelsen og styret, og nesten 40 prosent kvinner i ledelsen. Det er ingen tilfeldighet.

– Vi nominerer like mange menn og kvinner til lederutviklingsprogrammer, og jobber aktivt med å oppnå kjønnsbalanse gjennom rekrutteringsprosesser. Blant annet skal det være minst én kvinnelig og én mannlig finalekandidat ved rekruttering til lederstillinger, og begge kjønn skal være representert i intervjuteamet, sier Selnes.

I tillegg til at Storebrand kapret andre plass på kåringen, havnet norske Yara International og DNB også blant topp 100. De landet på henholdsvis 7. og 35. plass.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også