FinansWatch

Nordea Liv vokser på bærekraftsbølgen

Nordea Liv styrket bunnlinjen betydelig i tredje kvartal samtidig som de passerte 150 milliarder kroner i forvaltningskapital.

Hans Erik Lind leverte sitt første kvartalsresultat som sjef for Nordea Liv. Foto: Nordea

Nordea Liv hadde premieinntekter på 14,7 milliarder kroner i tredje kvartal i år, opp fra 12,4 milliarder i samme periode i fjor.

Resultat før skatt endte på 631 millioner kroner, opp fra 482 millioner i fjor. Dette til tross for at erstatningsutbetalingene var vesentlig høyere enn i fjor, med 7,7 milliarder kroner mot 5,7 milliarder i tredje kvartal 2019. Nordea Liv hadde også en positiv effekt gjennom lavere negative endringer i forsikringsforpliktelser i kvartalet.

Finansinntektene steg også. Nordea Liv fikk 216 millioner i netto inntekter fra investeringer i selskapsporteføljen, en vesentlig styrking fra 96 millioner i fjor.

– Vi vokser og tar markedsandeler. Vi har et godt tilfang av nye kunder og det tar vi som en bekreftelse på at vi gjør noe riktig, sier Hans Erik Lind, administrerende direktør i Nordea Liv i en pressemelding.

I løpet av kvartalet passerte Nordea Liv 150 milliarder kroner i kapital til forvaltning, en økning på 11 prosent fra samme periode i fjor.

Selskapet trekker også frem sine egne bærekraftsfond i rapporten. Disse har hittil i år hatt en avkastning på 11,1 prosent for Bærekraft 100 og 6,6 prosent for Bærekraft 50.

– Vi er stolte og glade for at vi kan levere så god avkastning til kundene våre. Det er selvfølgelig et resultat av god markedsutviklingen, men også solid kompetanse hos oss som har båret frukter over tid. Vi ser at bærekraftige fond gir god avkastning og det er flere og flere kunder som velger dette, sier Lind.

Utsikter

I løpet av kvartalet inngikk Nordea Liv en avtale med Frende om å overta deres pensjonsportefølje. Transaksjonen vil ikke vises i regnskapene før fjerde kvartal, med planlagt overtakelse 1. november.

– Overtakelsen av pensjonporteføljen til Frende øker vår markedsandel innenfor innskuddspensjon med omtrent 1,5 prosent poeng og porteføljen vår med 4,5 milliarder kroner. Det gir oss en markedsandel på omtrent 16 prosent, sier Lind.

Han understreker at Nordea Liv ikke skal stoppe der.

– Vi sikter på videre vekst, og det skal vi klare ved å levere gode kundeopplevelser, gjøre pensjon enkelt og forståelig og ved å fortsette å levere god avkastning på pensjon. Vi skal være en attraktiv partner og gjøre en forskjell for kundene våre, sier han.

Nordea Norge vokser i utlån til både bedrifter og privatkunder

Konsernsjefen i Nordea retter en takk til de ansatte

Sparebanken Møre merker økt konkurranse fra de lokale sparebankene

Relaterte

finanswatch no desktop trial banner.jpg

Siste Nytt