FinansWatch

Nordea Norge vokser i utlån til både bedrifter og privatkunder

– Kundetilstrømmingen er stor, og vi er stolte og ydmyke over at mange velger oss som bank, uttaler administrerende direktør Snorre Storset i forbindelse med offentliggjøringen av tallene for tredje kvartal. Konsernet melder om sterk vekst. Netto renteinntekter økte med seks prosent, som er den høyeste vekstraten siden 2012.

Snorre Storset er administrerende direktør i Nordea Norge. Foto: Nordea

Nordea Norge melder at veksten i utlån til bolig har fortsatt gjennom årets tredje kvartal, annualisert har Nordea en økning i boliglån 11 prosent. I løpet av kvartalet økte utlånet til norske husholdninger med 10 milliarder kroner.

Banken trekker også frem at de i løpet av tredje kvartal har fått 15.400 nye privatkunder i Norge.

Banken melder også om en økende interesse for fondssparing blant nordmenn, og informerer om at forvaltningskapitalen i Nordeas fond har økt fra 155 milliarder kroner til 165 milliarder kroner i løpet av kvartalet.

I løpet av tredje kvartal har kundene nettopp kjøpt fondsandeler for 2,8 milliarder kroner.

– Etter at det meste stoppet opp i vår, har utviklingen vært positiv, og vi ser økt interesse for fondssparing. Vi er nå tilbake over nivået før koronautbruddet i forhold til forvaltet kapital, uttaler Storset i meldingen fra banken.

Nordea har økt utlån til bedrifter i Norge med 10,8 prosent annualisert i tredje kvartal 2020, og det er nå 17,6 prosent høyere enn det var på samme tid i fjor.

– Vi håpet alle at høsten ville være annerledes, men fortsatt preges mange av korona. Flere bedrifter i ulike sektorer er fortsatt sterkt påvirket, og vi jobber tett med kundene for å hjelpe dem gjennom en utfordrende tid. Samtidig ser vi stor vilje til omstilling, og vekst i mange næringer, uttaler Storset i meldingen fra Nordea Norge.

Banken fikk rundt 1300 nye bedriftskunder i løpet av tredje kvartal.

– Næringseiendom, sjømatsektoren og bedrifter innen kraftnæringen går godt, og vi er svært fornøyde med å ta markedsandeler også på bedriftssiden, legger Storset til.

NTB_Hf7CguBa-qU.jpg
Frank Vang-Jensen er konsernsjef i Nordea. Foto: Jonas Ekströmer/TT / NTB

For hele Nordea meldes det om at resultatet for tredje kvartal er er sterkt, med en økning på 24 prosent i driftsresultatet.

Ifølge Nordea ble inntekstveksten drevet av økt kundeaktivitet.

For tredje kvartal i år er netto renteinntekt er på 1,146 millioner euro. Det er seks prosent opp fra samme periode i 2019, og den høyeste vekstraten siden 2012.

Men, netto gebyr- og provisjonsinntekter falt med fire prosent. Nordea forklarer dette med lavere inntekter fra kort- og betalingsgebyrer, som en følge av lavere økonomisk aktivitet på grunn av korona.

For tredje kvartal i år er samlede drifftsinntekter er på 2,172 millioner euro – det er 4 prosent opp fra samme periode i 2019.

Nordea melder at tiltakene for å redusere kostnader har fått ønsket resultat. Totale driftskostnader er på -1,089 millioner euro – det er minus seks prosent fra samme periode i 2019.

Nordea skriver forholdet mellom kost og inntekt har på samtlige forretningsområder bedret seg, men at det fortsatt er behov for ytterlige forbedringer.

Forvaltningskapitalen har økt med fire prosent i perioden opp til 326 millioner euro.

Resultat før tap på utlån endte på 1,1 milliarder euro, det er opp fra minus 90 millioner euro for samme kvartal i fjor.

Sammenlignet med andre kvartal har netto renteinntekter økt med fem prosent, totale driftskostnader er likt, mens samlede driftsinntekter har økt med fire prosent.

I andre kvartal i år fikk Nordea et nettoresultat på 243 millioner euro og hadde netto renteinntekter på 1,09 milliarder euro.

Nordea har iverksatt et storstilt strategiprogram for å styrke sin finansielle posisjon fremover. Prioriteten er økt kundefokus og mer effektiv drift. Målet med omstillingen er å oppnå en avkastning på egenkapitalen på over 10 prosent og et kostnadsnivå på maksimalt 50 prosent av inntektene.

DNB mener banken står fjellstøtt, selv om lavere renter bidrar til inntektsfall

Nordea Liv ser økt etterspørsel etter kommunikasjon om trygghetsprodukter

Nordea-sjef: – Dette er tidenes dugnadsprosjekt

Relaterte

finanswatch no desktop trial banner.jpg

Siste Nytt