Konsernsjefen i Nordea retter en takk til de ansatte

Konsernsjef Frank Vang-Jensen i Nordea mener det er mye takket være de ansatte og gode digitale løsninger at banken har klart å være til stede for kundene og samfunnet under korona. – Vi har sett klare forbedringer på alle områder i tredje kvartal, og kundene våre er mer fornøyde nå enn før utbruddet, uttaler han i kvartalsrapporten.
Frank Vang-Jensen er konsernsjef i Nordea. Fredag morgen ble tallene for tredje kvartal offentliggjort. | Foto: Jonas Ekströmer/TT / NTB
Frank Vang-Jensen er konsernsjef i Nordea. Fredag morgen ble tallene for tredje kvartal offentliggjort. | Foto: Jonas Ekströmer/TT / NTB

Vang-Jensen sier strategien fremover blir å optimalisere driften, sørge for inntektsvekst og skape gode kundeopplevelser.

– Ved å gjøre dette vil vi fortsette å oppfylle vårt ansvar mot kundene, de ansatte og eiere, uttaler han i kvartalsrapporten.

Konsernsjefen trekker frem økt kundeaktivitet.

– Vår vurdering er at vi vokser raskere enn markedet på flere områder, uttaler han i rapporten.

For bedriftsmarkedet har Nordea registrert en økning mot slutten av kvartalet. For Nordea Norge sin del har netto renteinntekt økt med fem prosent sammenlignet med tredje kvartal 2019. Utlån har økt med 17 prosent sammenlignet med samme tid i fjor, og innskudd har økt med 16 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Mens gebyrer- og provisjonsinntekter har sunket med fire prosent sammenlignet med fjoråret.

Nordea melder om en sterk økning i lån blant privatkundene. Hvor utlånsvolumene har økt med fire prosent regnet i lokal valuta. For Nordea Norge har netto renteinntekter gått ned med en prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor, hvilket banken begrunner med lavere innskuddsmarginer. Samtidig har netto renteinntekter økt med åtte prosent sammenlignet med forrige kvartal, grunnet økte innskuddsmarginer.

I rapporten trekkes det frem at andelen tjenestepensjon øker i både Norge og Sverige. Ifølge Nordea har selskapet fått flere større kunder, og dermed følger planen om vekst.

For å styrke sin finansielle posisjon fremover har Nordea iverksatt tiltak for mer effektiv drift og økt kundefokus.

Ifølge rapporten for tredje kvartal mener Nordea at de lykkes de med planen om å bedre kostnadseffektiviteten.

Vang-Jensen trekker frem at kompleksitetsnivået i virksomheten og prosesser er redusert, og at Nordea nå har et lavere antall ansatte.

Konsernsjefen trekker i sin uttalelse frem at det nå er ett år siden Nordea offentliggjorde sine økonomiske mål og en oppdatert forretningsplan.

– Vi ser tydelige forbedringer, uttaler han og understreker at kundeopplevelsene er forbedret og effektiviteten økt.

– Vi forplikter oss til å levere på plan og mål for 2022, legger han til.

Nordea Norge vokser i utlån til både bedrifter og privatkunder

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også