Oljefondet kåret til verdens mest åpne investeringsfond

For første gang topper Statens pensjonsfond kåringen Global Pension Transparency Benchmark. 
KNALLHARD JOBBING: – Vi har hatt som mål i vår strategiplan å bli verdens mest åpne og transparente investeringsfond, og det har vi jobbet knallhardt hver eneste dag for å oppnå. Nå har vi det svart på hvitt at vi lykkes, sier Oljefond-sjef Nicolay Tangen. | Foto: Pr/norges Bank Investment Management
KNALLHARD JOBBING: – Vi har hatt som mål i vår strategiplan å bli verdens mest åpne og transparente investeringsfond, og det har vi jobbet knallhardt hver eneste dag for å oppnå. Nå har vi det svart på hvitt at vi lykkes, sier Oljefond-sjef Nicolay Tangen. | Foto: Pr/norges Bank Investment Management

Global Pension Transparency Benchmark gjennomføres av CEM Benchmarking og Top1000funds.com og måler graden av åpenhet blant pensjonsfond og andre institusjonelle investeringsfond over hele verden. Den første utgaven ble lansert i 2021. 

I kåringen rangeres 75 fond fra 15 forskjellige land innenfor kategoriene kostnader, eierstyring, resultater og ansvarlig forvaltning. Statens pensjonsfond utland ble kåret til det mest åpne fondet i kategoriene «resultater» og «ansvarlig forvaltning». 

– Jeg er utrolig stolt av jobben som mine kolleger i Norges Bank Investment Management legger ned. Vi har hatt som mål i vår strategiplan å bli verdens mest åpne og transparente investeringsfond, og det har vi jobbet knallhardt hver eneste dag for å oppnå. Nå har vi det svart på hvitt at vi lykkes. Denne kåringen er til stor inspirasjon for vårt videre arbeid, sier Nicolai Tangen, som er leder for Norges Bank Investment Management (NBIM), i en pressemelding. 

I kåringen ser analytikerne som står for gjennomføringen etter informasjon innen en rekke ulike spørsmål knyttet til hvordan fondene investerer og driver sin virksomhet. Kvaliteten og tilgjengeligheten på informasjonen er avgjørende for hvem vinner. 

– Vi tror på mest mulig åpenhet om det vi driver med. Våre eiere er det norske folk, og de fortjener og forventer at de kan finne god og tilgjengelig informasjon om det vi gjør, sier kommunikasjonsdirektør Marthe Skaar. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også