Forbrukerrådet mener Landkreditt skal gjøre som DNB og betale tilbake uberettiget honorar
![Jorge Jensen er fagdirektør for finans i Forbrukerrådet. | Foto: John Trygve Tollefsen](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12243663.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Jorge%2520Jensen%2520Forbrukerr%25C3%25A5det%2520foto%2520John%2520Trygve%2520Tollefsen.jpg)
Avisen skriver at bønder, og andre fondskunder, i 15 år har betalt 1,25 prosent forvaltningshonorar i aksjefondet Landkreditt Aksje Global.
Videre skriver avisen at Landkreditts investeringsaktivitet viser seg å ha vært mye lavere enn den DNB opererte med, og at det er bakgrunnen for at Forbrukerrådet krever at Landkreditt refunderer honorar til kundene. Slik DNB måtte etter gruppesøksmålet i 2015.
– Kundene i Landkreditt bør få tilbakebetalt det den delen av gebyret som ikke lar seg rettferdiggjøre, akkurat som kundene i DNB Norge fikk det tidligere i år, sier Jorge til Finansavisen.
Avisen var tirsdag i kontakt med administrerende direktør i Landkreditt, Per-Erling Mikkelsen, som uttalte at fondets strategi ble gjort om som en direkte konsekvens av gruppesøksmålet mot DNB Norge.
Ifølge Finansavisen vil ikke Mikkelsen kommentere oppfordringen fra Forbrukerrådet utover å si at banken samler inn dokumentasjon og vil komme tilbake med et svar på kritikken.