Forbrukerrådet mener Landkreditt skal gjøre som DNB og betale tilbake uberettiget honorar

– Hvis vi tar på oss brillene til Høyesterett kan man konkludere med at Landkreditt bør innrømme prisavslag for de aktuelle årene som ligger godt over det DNB-kundene fikk, uttaler Jorge Jensen i Forbrukerrådet til Finansavisen.
Jorge Jensen er fagdirektør for finans i Forbrukerrådet. | Foto: John Trygve Tollefsen
Jorge Jensen er fagdirektør for finans i Forbrukerrådet. | Foto: John Trygve Tollefsen

Avisen skriver at bønder, og andre fondskunder, i 15 år har betalt 1,25 prosent forvaltningshonorar i aksjefondet Landkreditt Aksje Global.

Videre skriver avisen at Landkreditts investeringsaktivitet viser seg å ha vært mye lavere enn den DNB opererte med, og at det er bakgrunnen for at Forbrukerrådet krever at Landkreditt refunderer honorar til kundene. Slik DNB måtte etter gruppesøksmålet i 2015.

– Kundene i Landkreditt bør få tilbakebetalt det den delen av gebyret som ikke lar seg rettferdiggjøre, akkurat som kundene i DNB Norge fikk det tidligere i år, sier Jorge til Finansavisen.

Avisen var tirsdag i kontakt med administrerende direktør i Landkreditt, Per-Erling Mikkelsen, som uttalte at fondets strategi ble gjort om som en direkte konsekvens av gruppesøksmålet mot DNB Norge.

Ifølge Finansavisen vil ikke Mikkelsen kommentere oppfordringen fra Forbrukerrådet utover å si at banken samler inn dokumentasjon og vil komme tilbake med et svar på kritikken.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også