FinansWatch

Forbrukerrådet mener Landkreditt skal gjøre som DNB og betale tilbake uberettiget honorar

– Hvis vi tar på oss brillene til Høyesterett kan man konkludere med at Landkreditt bør innrømme prisavslag for de aktuelle årene som ligger godt over det DNB-kundene fikk, uttaler Jorge Jensen i Forbrukerrådet til Finansavisen.

Jorge Jensen er fagdirektør for finans i Forbrukerrådet. | Foto: John Trygve Tollefsen

Avisen skriver at bønder, og andre fondskunder, i 15 år har betalt 1,25 prosent forvaltningshonorar i aksjefondet Landkreditt Aksje Global.

Videre skriver avisen at Landkreditts investeringsaktivitet viser seg å ha vært mye lavere enn den DNB opererte med, og at det er bakgrunnen for at Forbrukerrådet krever at Landkreditt refunderer honorar til kundene. Slik DNB måtte etter gruppesøksmålet i 2015.

– Kundene i Landkreditt bør få tilbakebetalt det den delen av gebyret som ikke lar seg rettferdiggjøre, akkurat som kundene i DNB Norge fikk det tidligere i år, sier Jorge til Finansavisen.

Avisen var tirsdag i kontakt med administrerende direktør i Landkreditt, Per-Erling Mikkelsen, som uttalte at fondets strategi ble gjort om som en direkte konsekvens av gruppesøksmålet mot DNB Norge.

Ifølge Finansavisen vil ikke Mikkelsen kommentere oppfordringen fra Forbrukerrådet utover å si at banken samler inn dokumentasjon og vil komme tilbake med et svar på kritikken.

Mer fra FinansWatch

Les også

Relaterte

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch