Forbrukerrådet mener fondsformidlere koster kundene 2,6 milliarder for mye i året

Forbrukerrådet slår fast i en undersøkelse at aktiv forvaltning av globale aksjefond ikke lønner seg. Nå krever de endring hos norske banker.
Foto: Forbrukerrådet
Foto: Forbrukerrådet

– De aktive fondene er ikke til kundens fordel, tvert imot, sier Jorge B. Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, til Dagens Næringsliv.

Forbrukerrådet har sett på avkastningshistorikken til 73 aktive globale aksjefond og ti globale indeksfond.

Her slås det fast at kun ett aktivt globalt fond har slått referanseindeksen i løpet av de ti siste årene, når man har tatt hensyn for forvaltningsgebyret.

Beregningene til Forbrukerrådet viser ifølge avisen at norske sparere og investorer taper til sammen 2,6 milliarder i tapt avkastning på gebyrene fra aktiv forvaltning. Undersøkelsen forutsetter en fondshistorikk på minst tre år.

Likevel er fortsatt 84 prosent av midlene i aksjefond investert i aktive aksjefond. Men Jensen påpeker at indeksfond øker i popularitet.

– Det er en svak bevegelse mot indeksfond, men altfor svak gitt hva kunnskapen tilsier. Bankene må begynne å rådføre kundene sine basert på den kunnskapen som foreligger, sier Jensen til avisen.

Nordnet: – Aktivt forvaltede fond og indeksfond likestilles prismessig

Mercer: Dette skal til for at finansbransjen skal bli mer mangfoldig

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også