Tryg/Enter taper 1 av 3 nybilkunder i løpet av det første året

Ingen selger flere forsikringer til nybilkunder enn Tryg/Enter. Men det er heller ingen andre som mister flere nybilkunder det første året bilene er på veien.
RULLER VIDERE: Det er store bevegelser i markedet for bilforsikring i løpet av det første året i bilenes levetid. Gode starttilbud drar inn mange nye kunder, men mange velger også å kjøre videre til en annen leverandør når tilbudsperioden er over. | Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
RULLER VIDERE: Det er store bevegelser i markedet for bilforsikring i løpet av det første året i bilenes levetid. Gode starttilbud drar inn mange nye kunder, men mange velger også å kjøre videre til en annen leverandør når tilbudsperioden er over. | Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Nettavisen Bilbransje24 har gjennomgått salgstallene for nybilforsikringer de siste 12 månedene og sammenlignet dem med tallene for hvor biler med inntil ett år på veien nå er forsikret.

De to datagrunnlagene er ikke identiske, men sammenligningen fanger i stor grad opp bevegelsene som skjer mellom forsikringsselskapene i løpet av bilens første leveår.

Tallene viser blant annet av Tryg/Enter ved utgangen av mars hadde en andel av nybilforsikringsmarkedet på 34,6 prosent. Nummer to på listen er Gjensidige med en markedsandel på 23 prosent.

På samme tidspunkt viste en annen statistikk at Tryg/Enter ved utgangen av 31. mars hadde forsikret 23,5 prosent av alle personbiler som er inntil ett år gamle. Differansen i de to målingene er på 11,1 prosentpoeng. Ingen andre selskaper taper en så stor andel.

Ifølge Brilbransje24 var nedgangen på 10,5 prosent da avisen gjorde en lignende sammenligning i fjor.

Målt i antall forsikrede biler er forskjellen på 30,1 prosent dersom man sammenligner nytegninger siste 12 måneder mot andelen i markedet for inntil ett år gamle biler.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også