Gjensidige har brukt samme praksis for prisøkninger som Tryg

Forsikringsselskapet tar avgjørelsen mot Tryg i Danmark til etterretning.
Saken handler om uanmeldte prisøkninger som Tryg gjennomførte for flere privatkunder i Danmark mellom mars 2016 og februar 2020. | Foto: Magnus Eidem
Saken handler om uanmeldte prisøkninger som Tryg gjennomførte for flere privatkunder i Danmark mellom mars 2016 og februar 2020. | Foto: Magnus Eidem

Forsikringsgiganten Gjensidige følger saken i Danmark der Tryg er dømt for å ha latt kundenes priser stige uten varsel. Forsikringsselskapet har nemlig tidligere uttalt at det har fulgt samme praksis for prisøkninger som Tryg.

Det skriver Inside Forsikring.

– Vi har merket oss at det er fattet et vedtak i Forbrukerombudets favør. Vi sier at tillit er gjensidig, og det gjelder selvsagt også her. Kundene våre skal ha tillit til at vi følger reglene for god skikk. Vi har alltid opplyst om prisforskjeller og vært åpne overfor kundene våre når prisene har økt. Det vil vi selvfølgelig fortsette med, sier Carsten Møller Pedersen, direktør for analyse, produkt og pris i Danmark i Gjensidige, til mediet.

Som FinansWatch tidligere har beskrevet, handler saken om prisøkninger som Tryg gjennomførte for flere privatkunder i perioden mars 2016 til februar 2020. I forsikringsvilkårene sto det at Tryg skulle varsle om ”vesentlige endringer” i blant annet prisen på en forsikring senest 30 dager før en forsikring utløp.

Forbrukerombudet mente at vilkårene - og dermed Trygs prisøkninger - var ugyldige og saksøkte Tryg. I forrige uke ga Sø- og handelsretten Forbrukerombudet medhold i saken, og Tryg er dømt til å kompensere de berørte kundene.

Saken er skrevet av vårt danske søstermedie FinansWatch.dk

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også