65 prosent vurderer leverandør-bytte for å kutte kostnader

Et klart flertall av nordmenn vurderer å bytte leverandør av forsikring, mobil, bredbånd og strøm, viser undersøkelse.
Billogram har i en undersøkelse fått klare tilbakemeldinger på at kundene foretrekker betalingsløsninger som gjør det synlig for kunden hva de betaler, forteller administrerende direktør i Billogram, Jonas Suijkerbuijk. | Foto: Billogram
Billogram har i en undersøkelse fått klare tilbakemeldinger på at kundene foretrekker betalingsløsninger som gjør det synlig for kunden hva de betaler, forteller administrerende direktør i Billogram, Jonas Suijkerbuijk. | Foto: Billogram

Svarene i undersøkelsen, som er gjennomført av Novus på vegne av betalings- og fakturaplattformen Billogram, er ifølge administrerende direktør i Billogram, Jonas Suijkerbuijk, ikke overraskende.

– Vi vet at utfordrende økonomiske tider medfører en generell misnøye med leverandørene av denne type tjenester. Det dreier seg ikke bare om pris, men også om en økt bevissthet på alle sider ved tjenestene. Alt som kan irritere kunden, påvirker valget. Dette forsterkes når befolkningen blir opptatt av å spare penger av hensyn til sin privatøkonomi. Norsk kundelojalitet vil helt enkelt bli satt på prøve i 2024, sier Suijkerbuijk i en pressemelding. 

Tallene bekrefter, ifølge Suijkerbuijk, at bytte av leverandører ofte dreier seg om mer enn pris, og mener selskapene kunne tjent mye på å jobbe mer med forhold som kundeservice, effektiv kundebehandling og ikke minst oppfølging av de faste kundene i nedgangstider.

– Når så mange ønsker å bytte leverandør, så er det nok klokt å ikke bare tenke kortsiktig gevinst. Min anbefaling er å benytte tiden vi er i til å bygge for fremtiden, og kanskje spesielt for leverandører av tjenester som vi alle bruker hver dag. Norsk kundelojalitet vil definitivt bli satt på prøve i 2024, sier han. 

Videre forteller Suijkerbuijk at Billogram har fått klare tilbakemeldinger på at betalingsløsninger som gjør det synlig for kunden hva de betaler alltid er å foretrekke. De har derfor utviklet en digital betalingsløsning hvor det er mulighet for å legge inn kommunikasjon med kunden på en enkel måte. 

– Leverandørene må gjøre fakturaen mer brukervennlig og tillitsvekkende for at kunden skal føle seg ivaretatt, sier Suijkerbuijk.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også