Frende: Kun én prosent av norske bedrifter har cyberforsikring

2 av 3 bedriftseiere sier i en ny Frende-undersøkelse at de har vært angrepet eller forsøkt svindlet på e-post. 
Når en svindel e-post havner i innboksen, er det din egen evne til å avsløre den som avgjør hvor galt det kan gå. | Foto: Frende Forsikring
Når en svindel e-post havner i innboksen, er det din egen evne til å avsløre den som avgjør hvor galt det kan gå. | Foto: Frende Forsikring

– Tallet er altfor lavt. Trolig blir bedrifter forsøkt svindlet daglig, enten de vet det eller ikke, sier cyberekspert Henrik Brandt hos Crawford and Company, om undersøkelsen Sentio har gjort for Frende blant 602 bedriftseiere. 

– De fleste vellykkede angrepene vi håndterer har trolig startet med at noen sender ut flere hundre tusen e-poster. De kriminelle vet at det alltid er noen som ikke har gode nok systemer, og som lar seg lure, sier Brandt. 

Kostbart

Ifølge Arnstein Heimset, risikoingeniør og jurist i Frende Forsikring, stopper gode e-postfilter mange av forsøkene bedrifter utsettes for så eiere og ansatte ikke merker det. Men mye slippes også gjennom. 

– Når det havner i innboksen er det folks evne til å gjenkjenne svindelen som avgjør hvor galt det kan gå, sier han, og legger til at kostandene for en bedrift som går i svindelfelle avhenger av hvor stor bedriften er og omsetningen. 

– Det siste året har mange saker ligget på mellom 100 000 og 200 000 kroner for små og mellomstore bedrifter. I sakene hvor omsetningen også ryker skal det lite til før saken koster mer enn en million kroner, sier Heimset. 

Cyberforsikring

Frende-eksperten anslår at bare én prosent av alle norske bedrifter har såkalt cyberforsikring. 

– Det er fortsatt ganske nytt, men fordelen hvis du først rammes er at du ikke står alene. De færreste små og mellomstore bedrifter har ikke egne IT-ressurser. Og hvis de har det, er det ikke gitt at de har spesialistkompetansen som kreves for å håndtere et angrep, sier han. 

De fleste angrep starter med en e-post som lurer mottakeren til å gi fra seg informasjon om for eksempel brukernavn og passord. 

– Det er menneskelig å gjøre feil, derfor må vi forebygge konsekvensene av feilene vi mennesker gjør, sier Brandt. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også