Generasjon Z og Y ønsker nye forsikringsløsninger

Unge forbrukere ønsker å forsikre digitale eiendeler, viser en fersk rapport fra Boston Consulting Group. 
FORSIKRING I METAVERSET: – 30 prosent av Gen-Z og 25 prosentav Gen-Y er åpne for å kjøpe forsikring i metaverset, sier Morten Bjørnson, partner ved Boston Consulting Groups Oslo-kontor. | Foto: Boston Consulting Group
FORSIKRING I METAVERSET: – 30 prosent av Gen-Z og 25 prosentav Gen-Y er åpne for å kjøpe forsikring i metaverset, sier Morten Bjørnson, partner ved Boston Consulting Groups Oslo-kontor. | Foto: Boston Consulting Group

En fersk rapport fra Boston Consulting Group (BCG) viser at Gen-Z og Gen-Y ønsker nye forsikringsløsninger – som å forsikre digitale eiendeler. 

– 30 prosent av Gen-Z og 25 prosent av Gen-Y er åpne for å kjøpe forsikring i metaverset, forteller Morten Bjørnson, partner ved BCGs Oslo-kontor, i en pressemelding. 

Han mener gode digitale kanaler har blitt ett av de viktigste kjøpskriteriene for norske forsikringskunder i privatmarkedet. 

Interessen for å forsikre digitale eiendeler, som kryptovaluta eller NFT, er også høyere blant de yngre aldersgruppene; hele 52 prosent av generasjon Z-respondentene svarer i BCGs globale undersøkelse at de allerede har forsikret digitale verdier eller føler behov for det. 

Til sammenligning svarer kun 14 prosent av baby boomers at de har behov for forsikring av digitale eiendeler. 

Det brede kundegrunnlaget i forsikringsbransjen understreker ifølge Bjørnson viktigheten av å integrere flere salgskanaler for å forbedre kundeopplevelsen. 

– Det er avgjørende at forsikringsselskaper evner å kombinere det personlige med det digitale for å møte behovene til hele kundegruppen. Undersøkelsen viser at yngre generasjoner verdsetter produktfleksibilitet og bekvemmelighet over pris, sier han. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også