If: Antallet biltyverier har stupt på 20 år

Rattlås, elektronisk startsperre og GPS-sporing gjør at antall biltyverier i Norge på 20 år er redusert med over 80 prosent. 
BILTYVERI: Nøkkeltyverier er en vanlig fremgangsmåte for å få startet biler ved biltyverier i dag, forteller kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If. | Foto: If
BILTYVERI: Nøkkeltyverier er en vanlig fremgangsmåte for å få startet biler ved biltyverier i dag, forteller kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If. | Foto: If

I 2003 ble det stjålet over 14 600 biler i Norge. Nå er tallet nede i rundt 2400 biler. Årsaken er ifølge forsikringsselskapet at kjøretøyene er blitt vanskeligere å stjele og stjålne elbiler er lite attraktive i utlandet. 

– Etterhvert som bilene har fått ny sikkerhetsteknologi, har antallet biltyverier gått kraftig ned i Norge. Innføringen av elektronisk startsperre som markedsstandard nærmest sklitaklet vinningsforbryterne, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If i en pressemelding. 

Får tak i nøkkelen

Selv om moderne biler er vanskeligere å stjele enn eldre modeller, har det blitt stjålet mellom 2000 og 3000 biler årlig de siste årene, viser tall bransjeorganisasjonen Finans Norge. I fjor ble 2377 biler kriminelles rov.

– Dessverre er det ganske mange av disse bilene som forsvinner fordi tyven har klart å få tak i nøkkelen. Slike nøkkeltyverier skjer blant annet ved innbrudd i bolig og tyveri fra nøkkelskap hos bilforhandler eller bedrift, sier Clementz, og legger til at mange stjålne bilder har en transportetappe gjennom Sverige, og går derfra på ferjer eller via Øresundsbroen til Øst-Europa. 

Lite attraktive å stjele

Elbiler er ifølge If lite attraktive å stjele, selv om det skjer tyverier av disse også. 

– Når du er biltyv, vet du ikke hvor mye strøm som er på bilen. Da er det litt nervepirrende å sitte og vente på nærmeste ladestasjon mens du må fylle strøm. Mange elbiler har fiffig sporingsteknologi, kameraer som kan ta bilder av tyven og gode sikringssystemer. Disse tingene gjør elbiler mindre attraktive å stjele. Ladenettverkene er dessuten ganske skrale saker i det fjerne utland. Norske bensin- og dieselbiler derfor mer naturlige å stjele, sier Clementz.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også