Gjensidige: Mindre bagasjetrøbbel i juli – mer sykdom

I juli registrerte Gjensidige 2650 skademeldinger på reisegods, en nedgang fra 3180 i samme måned i fjor. Samtidig registrerte de langt flere sykdomssaker.
Illustrasjonsfoto av folk på reise. | Foto: Colourbox
Illustrasjonsfoto av folk på reise. | Foto: Colourbox
NTB

– I fjor var det kaos på flyplasser med bagasje som ikke kom til rette. Det ser ut til at flyplassene har hatt mer kontroll i år, og det ser mye bedre ut enn vi hadde ventet, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.

Av de 2650 skademeldingene som var knyttet til reisegods, gjaldt 1000 forsinket bagasje.

Gjensidige registrerte 1.800 sykdomssaker i juli, noe som er flere enn i tidligere år. Det er mange små saker, men mange av dem kan likevel ødelegge ferien for mange.

– Vi har heldigvis hatt en halvering av antall saker hvor kunder må avbryte ferien og reise tilbake til Norge. Det gjelder både på grunn av sykdom eller dødsfall i Norge, og alvorlig akutt sykdom for personer på reise som må eller ønsker å få behandling hjemme, sier han.

– Mange ønsker ikke kontakt med lege i utlandet, og den største barrieren er språkproblemer, sier Rysstad.

Han understreker at lege må oppsøkes for å få godkjent hjemreise. Reisen må også godkjennes av forsikringsselskapets alarmsentral.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også