Intensivert nordisk samarbeid om bærekraft
Siden 2018 har Telenor, Yara, Posten, Storebrand, SAS, Swedbank, Íslandsbanki, Marel og GSMA samarbeidet om felles forpliktelser til bærekraft. Nettverket møttes denne uken, parallelt med det årlige møtet for de nordiske statsministrene.
Økt fokus på natur
Møtet fokuserte på å diskutere nordiske bedrifters bidrag til oppnåelse av bærekraftsmålene og målene som er fastsatt i Parisavtalen. Ministerne erkjente at landene beveger seg i riktig retning, men ligger etter på klimaområdet.
– Den usikre tiden de siste årene har vært utfordrende for alle bedrifter. Det er imidlertid avgjørende at vi ikke ignorerer våre bærekraftstiltak, sier administrerende direktør i Storebrand, Odd Arild Grefstad, i en pressemelding.
Videre ble bedriftenes rolle knyttet til begrensning av naturtap og utvikling av løsninger for å balansere klima og natur diskutert.
– Vi må fremskynde overgangen. Samarbeidet mellom privat og offentlig sektor må bidra til å akselerere utviklingen, og vi er glade for å se at de nordiske regjeringene anerkjenner dette. Vi er også glade for å se forpliktelser til rapportering om natur fra selskaper, da både privat og offentlig sektor må anerkjenne verdien av natur i overgangen til et lavkarbonsamfunn, sier Grefstad.
Lanserte nye forpliktelser i april
I april i år lanserte nettverket en ny oppdatert felles bærekraftsforpliktelse for klima, natur, mangfold og inkludering, samt leverandører:
• Mål om å tilby minimum fire måneders fullt betalt foreldrepermisjon for primær omsorgsperson, og mål om å gi sekundære omsorgspersoner støtte hvis de ønsker å ta opptil en måneds foreldrepermisjon.
• Sette vitenskapsbaserte mål på 1,5 grader for alle områder der det er mulig. For sektorer der det ikke er mulig, bidra aktivt til å etablere en sektorbasert avkarboniseringsstrategi.
• Starte innledende rapportering av naturdata for rapporteringsåret 2023.
Relaterte artikler
Storebrand ønsker en nordisk investorallianse for ESG
For abonnenter