Forsikringsselskapet Hedvig forlater Norge og Danmark
Det digitale forsikringsselskapet Hedvig vil midlertidig pause sin internasjonale ekspansjon for å oppnå et positivt resultat innen 2025, opplyser de i en pressemelding.
Selskapet, som ble lansert i Norge i april 202, har her tilbudt hjem-, reise-, hus- og ulykkesforsikring og har hatt hovedfokus på unge voksne. De understreker at responsen fra nordmenn har vært svært positiv, og at beslutningen om å slutte å tilby forsikringer i Norge og Danmark er strategisk.
De avslutter selskapets internasjonale ekspansjon for å fokusere på hjemmemarkedet Sverige for å oppnå et positivt resultat innen 2025.
– Beslutningen om å forlate Danmark og Norge og pause vår internasjonale ekspansjon var selvfølgelig ikke enkel. Vi ble tatt imot med stor varme i disse landene, både fra medlemmer og forretningspartnere. Men med de økte kapitalkostnadene som alle vekstselskaper som oss nå står overfor, må vi adoptere en mer fokusert strategi for å fordele våre ressurser. Målet vårt er å oppnå et positivt resultat innen 2025, og for å gjøre det vil vi fokusere på vårt hjemmemarked, Sverige, sier Lucas Carlsén, medgründer og administrerende direktør i Hedvig.
Selskapet opplyser om at det fra og med 21. juni ikke vil være mulig for nordmenn å kjøpe nye forsikringer fra Hedvig, men de norske ansatte vil fortsette å ta godt vare på eksisterende medlemmer til forsikringsavtalene deres utløper.
– Det er også viktig for Hedvig at medlemmer har enkel tilgang til god forsikringsdekning i fremtiden. Hedvig har derfor inngått et samarbeid med Gjensidige, som vil gi Hedvigs nåværende medlemmer i Norge en god og praktisk mulighet til å være ordentlig forsikret, skriver de i meldingen.