Gjensidige får sterke reaksjoner på Pride-støtte i sosiale medier
– Vi synes det er trist at vi fortsatt møter sterke reaksjoner over et regnbueflagg og at det provoserer enkelte så mye at de «spyr» i kommentarfeltene, sier kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige i en pressemelding.
Han ser det samme hos andre bedrifter som har farget logoen i regnbuens farger og støtter opp om Pride.
– At vi i 2023 må svare på slikt, gir tydelig signal om at vi har en vei å gå for å skape aksept for mangfold i samfunnet vårt, sier Thoresen.
Forsikringsselskapet har jobbet med sosiale medier i 13 år, men blir stadig sjokkert over hva voksne mennesker kan få seg til å skrive offentlig i et kommentarfelt på Facebook, og hvilke holdninger dette gjenspeiler.
– Alle skal har rett til en egen mening, men det er ingen menneskerett å være stygge mot hverandre. Mange er forbannet på arrangementet Pride, og det noen kaller for «homopromotering». Jeg tror dessverre de mener vi har kommet lenger enn vi i realiteten har. Det er det utallige eksempel på hver eneste dag i hele landet, sier Thoresen, og legger til at dette sporer til å i enda større grad støtte Pride.
Et eksempel er at det i dag arrangeres Pride-bar for de ansatte, og de har delt ut nøkkelbånd i regnbuefarger.