Nordea Liv: Har redusert kundefrafallet innenfor livsforsikring med 10 prosent

Positiv utvikling i aksjemarkedene, og en svekket norsk krone, har gitt god avkastning for investeringsporteføljene til Nordea Livs kunder i første kvartal. 
LIVSFORSIKRING: – Det er flere som tenker seg om to ganger før de sier opp forsikringen sin og vi tror dette skyldes at omstendighetene rundt oss har blitt mer uforutsigbar, sier administrerende direktør Hans Erik Lind, i Nordea Liv. | Foto: Nordea Liv
LIVSFORSIKRING: – Det er flere som tenker seg om to ganger før de sier opp forsikringen sin og vi tror dette skyldes at omstendighetene rundt oss har blitt mer uforutsigbar, sier administrerende direktør Hans Erik Lind, i Nordea Liv. | Foto: Nordea Liv

Nordea Liv Forsikring fikk et teknisk resultat i første kvartal 2023 på 291 millioner kroner. Det er 69 millioner opp fra 222 millioner i samme periode året før.

– Kraftige svingninger i rente- og aksjemarkeder har preget starten på året, men kvartalet har totalt sett utviklet seg positivt og endte altså med en dobling av resultatet fra i fjor. Et godt resultat for oss betyr et godt resultat for våre kunder, sier administrerende direktør i Nordea Liv, Hans Erik Lind, i en pressemelding. 

Flere tar aktive valg

Resultat før skatt endte på 331 millioner kroner, opp fra 164 millioner i fjor. Og premieinntektene i kvartalet ble 6854 millioner kroner, mot 7161 millioner året før.

Nordea Liv ser at flere av kundene tar aktive valg rundt egen sparing og pensjon. 

– Vi ser at flere søker kunnskap om investeringsvalg og bruker denne til å ta grep rundt egen sparing og pensjon. Det er bra og noe vi skal bidra til at skjer i enda større grad fremover, sier Lind, og legger til at flere og flere oppdager konseptet selvvalgt leverandør av Egen Pensjonskonto. Innenfor dette markedet har Nordea Liv økt markedsandelen til 18,8 prosent. 

– Det er nå nesten 16.000 kunder som har tatt et aktivt valg og flyttet sin pensjonskonto til oss i Nordea Liv. Ambisjonen vår er å fortsette å øke vår relative andel av markedet, men også at det totale markedet skal vokse i tråd med at dette blir mer kjent, sier Lind. 

Har drevet aktivt informasjonsarbeid

Kundefrafallet innenfor livsforsikring er redusert med rundt 10 prosent, sammenlignet med samme kvartal i fjor. 

– Vi har drevet et aktivt arbeid for å spre informasjon om verdien av livsforsikring. Det er flere som tenker seg om to ganger før de sier opp forsikringen sin og vi tror dette skyldes at omstendighetene rundt oss har blitt mer uforutsigbar, sier Lind.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også