Salget av forsikring på elsparkesykler går tregt

Det er solgt rundt en halv million elsparkesykler i Norge, men salget av lovpålagt ansvarsforsikring er bare drøye 10.000
Illustrasjonsbilde. Over 90 prosent av elsparkesyklene i Norge mangler påbudt ansvarsforsikring, ifølge Trafikkforsikringsforeningen. | Foto: Shutterstock/Tryg
Illustrasjonsbilde. Over 90 prosent av elsparkesyklene i Norge mangler påbudt ansvarsforsikring, ifølge Trafikkforsikringsforeningen. | Foto: Shutterstock/Tryg

Fra siste årsskifte ble det påbud om ansvarsforsikring for elektriske sparkesykler i Norge. Ifølge bransjetall fra Elektronikkbransjen og forsikringsselskapenes egne beregninger er det solgt minst en halv million slike elsparkesykler i landet. 

Våren og sykkelsesongen står for døren, men salget av ansvarsforsikringer står på ingen måte i stil med volumet av elsparkesykler i landet. Og det til tross for at kjennskapen til forsikringene er høy. 

Ifølge tall NRK oppgir i dag har If solgt rundt 4000 forsikringer og Gjensidige litt over 5000. Tryg har solgt «noen få tusen forsikringer».

I en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse kjenner syv av ti til forsikringspåbudet.

– Det er positivt at mange kjenner til forsikringsplikten som myndighetene innførte fra nyttår. Men nå gjelder det faktisk å skaffe seg denne forsikringen før skadene kommer, sier leder i Trafikkforsikringsforeningen Roger Stenseth i en pressemelding.

Som fører av en elsparkesykkel har man samme erstatningsansvar som en bilfører for skader man forårsaker. 

Ifølge Trafikkforsikringsforeningen mangler mer enn 90 prosent av sparkesyklene i Norge ansvarforsikring i øyeblikket.

– Dette er dramatiske og oppsiktsvekkende tall når vi dessverre også vet at det garantert kommer flere alvorlige ulykker med elsparkesykler involvert, sier Stenseth.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også