Frende: Ser en økning i antall søkere i fjerde kvartal

På grunn av stort fokus på automatisering har ikke Frende, inntil videre, mål om å bli flere ansatte.
FLERE SØKERE: Frende opplevde et økende antall søkere mot slutten av 2022 og at det er enklere nå sammenlignet med hele fjoråret, forteller kommunikasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoen i Frende. | Foto: Frende
FLERE SØKERE: Frende opplevde et økende antall søkere mot slutten av 2022 og at det er enklere nå sammenlignet med hele fjoråret, forteller kommunikasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoen i Frende. | Foto: Frende

2022 var ifølge Finn «jobbsøkers marked», men i siste kvartal ser de i mange bransjer en nedgang eller utflating i antall utlysninger. 

Frende merket i 2022 at det ble mer utfordrende enn tidligere å holde på teknologene i selskapet. 

– Vi opplevde særlig en høyere turnover blant it-utviklere enn tidligere, og oftest til fordel for ulike konsulentselskap, sier kommunikasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoen i Frende. 

Til tross for dette hadde de ikke høyere turnover enn 11 prosent fordelt på hele selskapet. 

– Vi så også at de som sluttet i Frende i løpet av 2022 hadde vært ansatt i gjennomsnitt 5,2 år, sier Tofterå Slettemoen, og legger til at de har kartlagt grunnene til at ansatte sluttet, og utelukkende fått gode tilbakemeldinger når det gjelder arbeidsmiljøet i Frende. 

Høy grad av internrekruttering

Hun forteller at de, på grunn av stort fokus på automatisering og overføring av manuelle arbeidsoppgaver til roboter, har et mål om å ikke bli flere ansatte, men heller erstatte medarbeidere som går over i nye roller i Frende, og også de som velger å forlate dem. 

– I tillegg er vi stolte av å ha høy grad av internrekruttering og at vi kan tilby kompetanseutvikling og etterutdanning til medarbeidere som ønsker nye muligheter i Frende.

Rekrutteringstiltak

Ifølge kommunikasjonssjefen er ikke etterspørselen og kampen om teknologer noe nytt, men de ser at også i dagens arbeidsmarked får medarbeidere til kundefront flere tilbud enn tidligere. 

– Vi ser likevel at antall søkere til våre stillinger er stabilt med en økning i antall søkere i fjerde kvartal 2022, som også fortsetter inn i første kvartal 2023, sier hun.

Et tiltak de har gjort for å forbedre seg med tanke på å være en mer attraktiv arbeidsgiver, er å endre på stillingsannonsene sine, slik at de bedre viser hvem Frende er og ikke «bare» hvilke arbeidsoppgaver de har. 

– Vi er stolte av Frendekulturen og har god effekt av å vise den bedre frem i stillingsannonsene våre, slår hun fast. 

Enklere å rekruttere

De har også hørt fra bemanningsbyråer de samarbeider med at det er noe færre ledige stillinger ute nå i starten av 2023, og at det generelt er noe enklere for de å rekruttere nå sammenlignet med hele 2022. 

– Det blir spennende å følge med på arbeidsmarkedet fremover, sier Tofterå Slettemoen, og påpeker at de i Frende er opptatt av å sikre at medarbeiderne deres trives godt og at de er en attraktiv arbeidsplass for de som jobber der. 

– Vi har tro på at det viktigste arbeidet starter internt og at det også vil skinne gjennom når eksterne lurer på om de skal velge Frende som arbeidsgiver.

HR i Frende jobber tett med personalledere deres når det kommer til rekrutteringsarbeidet, og følger nøye med på trender i samfunnet. 

– Vi rekrutterer både ved hjelp av egne annonser på finn, og med hjelp fra bemanningsbyrå, sier Tofterå Slettemoen.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også