Norskforsikrede skip frakter fortsatt russisk olje

Selv etter innstramminger importeres russisk olje, gass og kull med europeiske skip til globale markeder. Mange av skipene forsikres av norske selskaper. 
IMPORTERER: Til tross for forbud importeres russisk olje, gass og kull via europeiske skip til globale markeder. | Foto: Illusrasjonsfoto/NTB
IMPORTERER: Til tross for forbud importeres russisk olje, gass og kull via europeiske skip til globale markeder. | Foto: Illusrasjonsfoto/NTB

EU forsøker å strupe den russiske krigsøkonomien med sanksjoner, og strammet 5. desember sanksjonene mot Russland ytterligere, med importforbud for russisk råolje til EU og makspris på olje til andre markeder. 

Likevel har Russland fremdeles store eksportinntekter, skriver E24. Mellom 5. desember og 5. januar forlot 689 skipslaster med fossilt brensel Russland på vei til globale markeder, viser data fra CREA og Equasis, som E24 har fått tilgang til via Investigate Europe.

Minst 95 av disse skipslastene gikk med skip som er forsikret av norske selskaper, viser analyse av dataene. 

De norske forsikringsselskapene Gard og Skuld og Hydor sier alle at de forholder seg til gjeldende sanksjonsregelverk, som innebærer at europeiske fartøy, forsikringsselskaper og andre som tilrettelegger for handel, underlegges forbud mot å sende råolje til land utenfor EU med mindre de kan dokumentere at oljen er kjøpt til under 60 dollar fatet. Selskapene understreker viktigheten av at skip er forsikret dersom uhellet først er ute, skriver E24.

– Reglene rundt pristaket er bevisst utformet på denne måten, og som forsikringsselskap må vi forholde oss til den informasjonen vi får oppgitt, sier pressekontakt Karoline H. Flåm i Gard til E24.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også