– Vi blir stadig overrasket over hva folk oppbevarer i kjelleren

Fremtind minner om at huseiere plikter å forebygge flomskader. 
Fremtind minner huseierne på at de har et ansvar for å forebygge og redusere skade. Her fra et oversvømt hus. | Foto: Fremtind
Fremtind minner huseierne på at de har et ansvar for å forebygge og redusere skade. Her fra et oversvømt hus. | Foto: Fremtind

Klokken halv ni mandag morgen hadde If fått inn 170 skademeldinger etter helgens snøkaos og påfølgende regn. 

Nå melder Fremtind at selskapet har fått inn 115 skademeldinger som skyldes utett tak og vann inn i kjellere, bare etter helgen. Fremtind forventer at tallet vil øke de neste dagene. 

Ber kundene rydde i kjelleren

Overfylte kjellere har blitt et vanlig problem ved store nedbørsmengder. Fremtind oppfordrer derfor kundene til å fjerne verdifulle gjenstander fra kjeller og garasje.

– Vi blir stadig overrasket over hva folk oppbevarer i kjelleren. I det minste bør du få gjenstander opp fra bakken eller i vanntette beholdere. Hold dører og vinduer til kjeller lukket, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

Hun minner om at huseiere er pliktige til å gjøre forebyggende tiltak mot skader som kan inntreffe. Oppstår en skade som skyldes manglende vedlikehold, kan huseier risikere at erstatningen reduseres eller at vedkommende må stå for regningen selv.

– De som har vært rammet av flom grunnet store vannmengder tidligere, bør være ekstra på vakt nå. Har det skjedd én gang, kan det skje igjen. Det gjelder både de som bor i utsatte strøk nær elvebredder og innsjøer og personer som bor i byer hvor styrtregnet trenger inn, avslutter skadeforebyggeren.

I 2022 fikk Fremtind meldt 14 500 vannskader på boliger, borettslag og hytter, til en erstatningssum på over 600 millioner kroner.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også