Gjensidige beste finansvirksomhet på BIs bærekraftsbarometer

Handelshøyskolen BI gjennomfører årlig et intervjubasert bærekraftsbarometer for norsk næringslv. To av 10 virksomheter på topplisten tilhører finansbransjen.
Illustrasjonsbilde. Gjensidiges kontor i Trondheim sentrum. | Foto: Magnus Eidem
Illustrasjonsbilde. Gjensidiges kontor i Trondheim sentrum. | Foto: Magnus Eidem

Handelshøyskolen BI la i dag frem resultatene av årets Bærekraftsbarometer. Det er andre gang BI lager et bærekraftsbarometer parallelt med sitt mer kjente Norsk kundebarometer.

4670 personer har sagt sin mening om totalt 150 norske bedrifter på forbrukermarkedet i årets undersøkelse. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.

Aller øverst troner Sporveien T-banen for andre år på rad. Andreplassen gikk til Sporveien Trikken.

Det er også to finansforetak på listen. På fjerdeplass finner vi Gjensidige i kategorien Skadeforsikring og på syvende plass i kategorien Bank ligger Eika.

Mens vinneren fikk en score på 78,7 poeng fikk Gjensidige 74,7 poeng og Eika 73,5 poeng.

– Når det blir enklere å sammenligne bedrifter på bærekraft så vil også forbrukerne endre sin adferd i en mer bærekraftig retning. Følger man ikke med i timen risikerer bedrifter å bli valgt bort dersom de ikke tilfredsstiller krav fra forbrukere og myndigheter, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Bærekraftbarometer og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI i en pressemelding.

Silseth ser av årets undersøkelse at flere forbrukere blir mer opptatte av bærekraft. Det er langt flere nå som synes det er vanskelig å vurdere en virksomhets bærekraftsprofil fordi den ikke kommuniseres tydelig. Og de som ikke kommuniserer tydelig har en tendens til å havne langt ned på listen.

– Virksomheter kan ikke undervurdere viktigheten av å kommunisere klart og tydelig hvordan de bidrar til et mer bærekraftig samfunn, sier Silseth.

Forsikringsbransjens reise fra jumboplass til tetsjiktet i målinger av kundetilfredshet

Forsikringsselskap til topps i kåring av kundetilfredshet

Marjamaa om køene på kundesenteret: – Jeg fikk vondt i magen av ventetiden 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også