FinansWatch

Nok et rekordår for behandlingsforsikring

Stadig flere nordmenn har kjøpt behandlingsforsikring – men antallet erstatninger øker nesten dobbelt så raskt som salget.

Illustrasjonsbilde. Salget av behandlingsforsikringer øker, men det gjør også utbetalingene. | Foto: Colourbox

Ifølge tall hentet inn av Finans Norge har 650.000 nordmenn nå en behandlingsforsikring. Veksten i antallet solgte behandlingsforsikringer i løpet av 2020 er på fem prosent, ifølge tallene.

Slike avtaler begynte å bre om seg i Norge ved årtusenskiftet, og frem til i fjor var det i all hovedsak arbeidsgivere som kjøpte slike forsikringer til sine ansatte. Men i løpet av koronaåret 2020 ble det solgt langt flere behandlingsforsikringer til privatpersoner enn før. Økningen for individuelle avtaler ble syv prosent i 2020.

Økt bruk

At økt salg gir økt bruk er naturlig, men bruken av behandlingsforsikringer i Norge økte med ni prosent i 2020, fire prosentpoeng mer enn salget.

De totale erstatningsutbetalingene fra bransjen var 1,5 milliarder kroner i 2020.

Finans Norge har regnet ut at omtrent 82 øre av hver innbetalte kroner til behandlingsforsikringer går ut igjen til behandlinger. 54 prosent av dem som hadde en slik forsikring i fjord brukte den.

– En viktig del av veksten handler nok om at det er et populært ansattgode, og at ansatte etterspør helseforsikring. I tillegg ønsker bedriftene å redusere sykefraværet, ved at ansatte raskt og enkelt kommer til behandling, sier Hege Hodnesdal, direktør for skadeforsikring i Finans Norge i en pressemelding.

Mindre fysio, mer pskyo

Tradisjonelt har fysioterapi og kiropraktikk vært de områdene som har vært flittigst brukt av kundene, etterfulgt av diagnostikk og spesialistleger. Men i 2020 gikk bruken av fysioterapi og kiropraktikk ned da disse bransjene måtte holde stengt deler av året.

Det området som har sterkest vekst er bruk av psykologer og psykiatere. På dette området vokste bruker med 30 prosent i løpet av året. Ifølge Finans Norge kan dette både skyldes økt behov for slike tjenester i 2020, men også at flere kjøper forsikringer som dekker mental helse også.

– Vi kommer til å ha et våkent øye på om endret arbeidsmåte slår ut i bransjens likestillingsindikatorer

Kundene deler mer personlig data, men mangler tillit til hvordan de behandles – samtidig øker cyberkriminaliteten

Gjensidige Forsikring frykter økt svindel innenfor næringslivet  

Mer fra FinansWatch

Les også

Relaterte

Siste Nytt