Klarna mener AI-assistent vil føre til resultatforbedring på 40 millioner dollar

Klarnas nye AI-assistent har vært i bruk i en måned. I løpet av den tiden har assistenten tatt unna hele to av tre kundeservice-relaterte chatter. 
SUKSESS: Klarnas nye AI-assistent har vært en suksess så langt. | Foto: Klarna
SUKSESS: Klarnas nye AI-assistent har vært en suksess så langt. | Foto: Klarna

Klarnas nye AI-assistent har nå bistått i kundeservicearbeidet i en måned. Nå presenterer selskapet noen av resultatene. 

– Dette AI-gjennombruddet innenfor kundeinteraksjon innebærer uslåelige opplevelser for våre kunder til bedre priser, mer interessante utfordringer for våre ansatte og bedre avkastning for våre investorer, sier administrerende direktør i Klarna, Sebastian Siemiatkowski, i en pressemelding.

I løpet av måneden har AI-assistenten hatt 2,3 millioner kundeservice-samtaler. Det tilsvarer to av tre chatter som Klarnas kundeservice har mottatt den siste måneden. 

AI-assistenten har utført en arbeidsmengde som tilsvarer det 700 kundeservicemedarbeidere hadde klart på samme tid, samtidig som kundetilfredsheten er på samme nivå som om kunden har snakket med et menneske, opplyser selskapet. 

– Vi er svært glade for denne lanseringen, men den understreker også den dyptgripende innvirkningen AI vil ha på samfunnet. Vi ønsker igjen å understreke og oppmuntre samfunnet og politikere til å tenke nøye gjennom dette, og tror at en omtenksomt, informert og stødig forvaltning vil være avgjørende for å navigere gjennom den pågående transformasjonen av samfunnene våre, fortsetter Siemiatkowski. 

Klarna anslår at bruken av AI-assistenten vil forbedre resultatet med 40 millioner dollar i 2024. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også