Kronikk: Lommeboken er død!

Apples åpning av NFC-teknologien får fart på mobile lommebøker. Vinnerne i betalingsmarkedet blir aktører med en internasjonal sterk plattform og lokal tilstedeværelse, skriver Lars Erik Tellmann.
AV Lars Erik Tellmann, regionsjef i Nexi Group

Apple ønsker nå å åpne NFC-teknologien for andre mobile lommebøker. I tillegg vil kunstig intelligens åpne for banebrytende innovasjon, nye hyperpersonaliserte muligheter og en dypere integrasjonen av betalinger i nye kjøpsopplevelser og forretningsprosesser.

Mange av oss har allerede flyttet kontantene til mobiltelefonen, og flere blir vi. Apple vil nå åpne NFC-teknologien kostnadsfritt for andre digitale lommebøker gjennom APIer. NFC-teknologien sørger for kommunikasjonen mellom mobiltelefonen og betalingsterminaler og har tidligere vært begrenset til Apple Pay og Apple Wallet.

Vi tror at trenden mot digitale betalingsløsninger skal vokse sterkt ledet an av nye tilbud fra banker, teknologiselskaper og handelsnæringen. Konkurransen fører til at forbrukerne får flere valg til en lavere kostnad. Vipps, Apple Pay, Google Pay er de mest kjente eksemplene, og flere er på vei.

Vi har store forventinger til The European Payments Initiative som lanserer deres lommebokløsning «wero». Den skal gi en sømløs, brukervennlig betalingsopplevelse for forbrukere og handelsmenn over hele kontinentet.

Wero skal sikre raskere betalingsflyt inkludert person-til-person transaksjoner, netthandel, lojalitetsprogrammer og andre tjenester. Weros ambisiøse mål er å bli den foretrukne digitale lommeboken i det europeiske betalingssystemet.

Den europeiske sentralbanken undersøker hvordan en digital euro kan fungere i praksis. En digital euro-lommebok skal gi forbrukerne muligheten til å sette penger inn i lommeboken og foreta betalinger ansikt til ansikt og online, på tvers av landegrensene.

Kunstig intelligens blir gradvis mer integrert i forretningsprosessene. En AI-assistent kan effektivt hjelpe bedriften med å utnytte dataanalyse, sette opp nettbutikker, chatbots og bygge verdiskapende tjenester. AI- og biometriske løsninger blir også integrert i usynlige og automatiske betalingsløsninger. Betalinger blir da en mindre synlig del av transaksjonen, for eksempel via en stemmekommando eller skanning av registreringsskiltet på bilen. Youpark er et godt eksempel på en løsning som har forenklet parkeringsopplevelsen.

Allerede i løpet av året og neste år forventer vi at vi får flere kasseløse butikker som vil tilby automatiserte og biometriske betalingsprosesser, da selvfølgelig innenfor hva du som kunde ønsker å være med på. Et eksempel er Mat-Norge som tilbyr teknologi for helautomatisk butikkstyring.

Betalinger blir i økende grad integrert i programvaretjenester som regnskap, logistikk, finansiering og lojalitetsprogrammer. Her kan uavhengige programvareleverandører bli gode partnere for betalingsleverandører.

For eksempel kan man på en restaurant via iPad-enheter få tildelt bord samt ta imot bestillinger og betalinger. Eller en elektriker kan bruke SoftPOS-teknologi på en Android-telefon slik at de kan ta imot betaling fra kundene via mobiltelefonen, med en kvittering som er lenket opp mot varelageret.

AI-assistenten vil integreres dypere i betalingsløsningen, med generative evner til å skape hyperpersonaliserte løsninger som vil forbedre kjøpsopplevelsen. Dette samtidig som den vurderer risikoprofilen for hvert kjøp i sanntid, for betalingen skal gjerne være gyldig.

Generativ AI kommer til å hjelpe kunder til å ta raskere kjøp og la dem enkelt velge hvordan de vil betale. For eksempel kan en kunde skrive, Jeg skal arrangere en italiensk middag for fire i kveld, hva kan jeg lage for gjestene mine? AI-verktøyet kan foreslå oppskrift, velge ingredienser og legge det til handlekurven. Kunden kan deretter betale via sin mobile lommebok og få varene levert på døren. Dette er bare ett eksempel på en spennende verden av mer hyperpersonaliserte muligheter som AI åpner for.

Utviklingen vil skje raskt, betalingene blir sikrere og mer sømløse. Vi tror at den som vinner slaget vil ha en internasjonal sterk plattform og lokal tilstedeværelse, og skaper merverdi utover selve betalingstransaksjonen.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også