Advokat mener Finanstilsynet er skeptiske til nye forretningsmodeller innen finans
Finansforbundet la tidligere i høst frem en statusrapport over norsk fintech-bransje, som viser en negativ trend med økte underskudd og dramatisk nedgang i kapitalinnhenting. I debatten om bransjens tilstand som kom i etterkant av dette har den omfattende tidsbruken med å hente inn nødvendige godkjennelser fra Finanstilsynet vært et tema.
Camilla Wollan, partner i advokatfirmaet DLA Piper, har hjulpet en rekke oppstartsbedrifter med å tilpasse konseptet til relevant regelverk og å søke om nødvendige konsesjoner og tillatelser, og mener det er rom for forbedring i møtet mellom tilsyn og fintech.
– Min opplevelse er at Finanstilsynet ofte famler med å få behandlet søknader der konseptet er nytt. Da tar prosessen veldig lang tid, sier Camilla Wollan, partner i advokatfirmaet DLA Piper, til Shifter.
Hun anbefaler ofte oppstartsbedrifter om å ikke søke konsesjon, men heller samarbeide med en tredjepart som har det. For å forbedre samhandlingen mellom tilsyn og fintech-bransjen har hun følgende råd:
– Strammere og mer standardiserte søknadsprosesser og skjemaer, og bruker mer ressurser på dialog i forkant av søknaden der fintech-selskapet får forklare konseptet og Finanstilsynet kan kommunisere krav og forventninger på en søknad tydeligere enn i dag, sier hun, og legger til at hun også gjerne skulle se at Finanstilsynet fikk tilført ressurser for i større grad bidra til å tilrettelegge for innovasjon og sikre Norges konkurransekraft fremover.