TikTok forbyr investeringskampanjer
Det er den britiske nettsiden FTAdviser som skriver at TikTok nå forbyr dette.
«I henhold til TokToks retningslinjer for merkeinnhold er markedsføring av alle finalsielle tjenester og produkter nå globalt forbudt», skriver nettstedet.
Dette kommer etter at flere har advart mot å ta finansråd over plattformen på grunn av at det kan være villedende informasjon og fange yngre sparere.
Nettstedet har vært i prat med Martin Bamford som er leder for kundeutdanning ved Informed Choice i England. Han mener TikTok nå gjør det strengere for direkte, eller inderekte, sponsede innlegg som leder til videre lenker.
– Vi ser en stor mengde av sponset innhold på TikTok. Vanligvis fra dårlig infomerte kommentatorer som lokker følgere inn med lovnader om rikdom, men i virkeligheten tjener de pengene på følgerne sine som registrerer seg på de tilknyttede lenkene, sier Bamford til nettsiden.
Han er usikker på hva slags konsekvenser disse reglene nå vil få, men håper fortsatt det vil være plass til informasjon knyttet til læringsformål om finans på plattformen fremover.
Finfluensere: NHH-professor vil ha regulering og klarere retningslinjer
Finans Norge mener bankene må møte kundene i sosiale medier for å bygge kompetanse
Endre Jo Reite: – Det er vanskelig for banker å konkurrere med finfluensere