DNB lekket personopplysninger om kunder under Sbanken-migrasjon

– Vi beklager sterkt, sier DNBs kommunikasjonssjef til FinansWatch. Rundt 600 kunder er berørt av feilen. 
– BEKLAGER: Kommunikasjonssjef i DNB, Øystein Kløvstad Langberg, bekrefter overfor FinansWatch at rundt 600 kunder er rammet av feilen. | Foto: Stig B. Fiksdal
– BEKLAGER: Kommunikasjonssjef i DNB, Øystein Kløvstad Langberg, bekrefter overfor FinansWatch at rundt 600 kunder er rammet av feilen. | Foto: Stig B. Fiksdal

Det har stormet rundt DNB og Sbanken de siste månedene. Senest i kjølvannet av migrasjonen av Sbanken-kundene over på DNBs plattform i løpet av påsken. 

I dagene etter påsken fortalte både Bulder Bank, og Nordnet om at de opplevde en økning i henholdsvis kundesøknader og fondsparere fra Sbanken. 

Nå deler nok en kunde sin misnøye i Facbook-gruppen «Sbanken kundeflukt», og mener DNB har lekket personopplysninger om ham i forbindelse med migreringen over på DNBs plattformer. 

Mannen skriver at han skal ha mottatt en melding fra banken som lyder: «En feil oppsto i forbindelse med migrering av dine kontopplysninger fra Sbanken, og har medført at informasjon knyttet til din konto i DNB har vært synlig for noen som tidligere har hatt disposisjonsrett på kontoen din. Opplysningene har vært synlige i perioden fra 27. mars og fram til 12. april i år». 

FinansWatch har vært i kontakt med Datatilsynet, som bekrefter at de har mottatt en avviksmelding fra DNB, men ikke ønsker å kommentere saken ytterligere.

DNB beklager

Kommunikasjonssjef i DNB, Øystein Kløvstad Langberg, bekrefter overfor FinansWatch at rundt 600 kunder var omfattet av feilen. 

– Vi ble oppmerksomme på et potensielt problem den 9. april, som senere ble identifisert som en teknisk feil den 11. april. Den ble rettet på ettermiddagen fredag 12. april. Feilen oppsto i forbindelse med migreringen fra Sbankens systemer til DNBs systemer i påsken. Som et resultat av dette, har noen personer fått opp kontoer de ikke lenger har rett til å disponere. Der har de kunnet se fremtidige betalinger som ligger til forfall og tidligere utførte regningsbetalinger, skriver Kløvstad Langberg i en epost til FinansWatch. 

Han understreker at feilen ikke har gjort det mulig å disponere kontoene. 

– Feilen har ikke gjort det mulig å betale eller overføre penger fra kontoen. Det har heller ikke vært mulig å se korttransaksjoner. Omtrent 600 kunder var berørt av feilen før den ble rettet. Disse har fått eller vil få et varsel fra oss om at feilen er funnet, rettet og meldt som avvik til Datatilsynet. Vi beklager sterkt til alle som har vært berørt, skriver Langberg. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også