Dømt: Svindlet bankkunder – kjøpte Rolex-klokker
Mannen, som er i begynnelsen av 20-årene og bor på Jessheim, skal ha ringt en bankkunde i banken i 2022, hvor han utga seg får arbeide i banken. Han skal da ha fått de nødvendige opplysningene, både personnummer, engangskode og personlig passord til BankID for å få tilgang til kontoen, slik at de kunne oppdatere datasystemet i banken, skriver Glåmdalen.
Mannen overførte da 247.600 kroner til en annen person den dømte mannen skulle kjøpe de dyre klokkene av.
Mannen skal ha gjort samme prosedyre hos flere av kundene, hvor det totalt ble overført cirka 1,5 millioner kroner fra bankens kunder.
Mannen, som nektet straffskyld for forholdene og skyldte på en tredjeperson, er nå dømt i Oslo tingrett. Her ble det funnet bevist at mannen har begått bedrageriene.
Mannen er nå dømt for to tilfeller av hvitvasking og fire bedragerier med et samlet utbytte på over en million kroner. Han må nå sone ti måneder i fengsel for bedrageriet, og han er også dømt til å betale en erstatning på til sammen 988.200. Odal Sparebank er tilkjent 265.800 kroner, og to av kundene er tilgodesett med til sammen 24.000 kroner.
– Det er bankene som dekker tap for kunder i svindelsaker der tap skyldes uautoriserte betalingstransaksjoner som kundene ikke har samtykket til. Det er viktig å presisere at hver sak er forskjellig og blir behandlet individuelt, skriver kommunikasjons- og bærekraftsansvarlig i Odal Sparebank, John Kristian Strand, i en mail til avisen.