Mener bankene har omsorgsplikt overfor kundene

Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, mener bankene bør bli bedre til å finne ut av hvorfor låntakere ikke klarer å betale renter og avdrag. 
LIVSKRISER: Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, mener mislighold av lån kan skyldes flere årsaker, blant annet ulike livskriser. | Foto: Forbrukerrådet / PR
LIVSKRISER: Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, mener mislighold av lån kan skyldes flere årsaker, blant annet ulike livskriser. | Foto: Forbrukerrådet / PR

I et intervju med Finansfokus mener direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, at norske banker har et ansvar overfor kunder med betalingsproblemer. 

– De bør spesielt bli bedre til å avdekke årsakene til at låntagere ikke klarer å betale renter og avdrag. Mislighold kan skyldes for eksempel livskriser som livstruende sykdommer, skilsmisser, dødsfall eller tap av arbeidsinntekt. Det kan også skyldes generell lav økonomisk motstandsdyktighet eller utfordringer med å forstå bankenes kommunikasjon, sier hun til nettstedet. 

Blyverket mener problemer med å betale renter og avdrag ofte kan bringe med seg både skam og usikkerhet. 

– Vi vet at dette kan føre til mye uhelse og også tanker om å gjøre det slutt. Banken har en åpenbar omsorgsplikt i slike sammenhenger i tillegg til et samfunnsansvar, sier Blyverket

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også