Mener bankene har omsorgsplikt overfor kundene
I et intervju med Finansfokus mener direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, at norske banker har et ansvar overfor kunder med betalingsproblemer.
– De bør spesielt bli bedre til å avdekke årsakene til at låntagere ikke klarer å betale renter og avdrag. Mislighold kan skyldes for eksempel livskriser som livstruende sykdommer, skilsmisser, dødsfall eller tap av arbeidsinntekt. Det kan også skyldes generell lav økonomisk motstandsdyktighet eller utfordringer med å forstå bankenes kommunikasjon, sier hun til nettstedet.
Blyverket mener problemer med å betale renter og avdrag ofte kan bringe med seg både skam og usikkerhet.
– Vi vet at dette kan føre til mye uhelse og også tanker om å gjøre det slutt. Banken har en åpenbar omsorgsplikt i slike sammenhenger i tillegg til et samfunnsansvar, sier Blyverket
Relaterte artikler
Finanstilsynet undersøker prisene på norske aksjefond
For abonnenter
Jorge Jensen mener at pensjonssystemet bør forenkles
For abonnenter