Sparebank 1 SMN ser positiv effekt av psykologtilbud

Selv om det er tidlig i prosjektet, mener konserndirektør Nelly Maske i Sparebank1 SMN at bankens finansielle helseteam har fungert bra.
ET ANSVAR: konserndirektør for personmarked i Sparebank 1 SMN, Nelly Maske, mener at banken har et ansvar for å være proaktive. | Foto: SpareBank 1 SMN
ET ANSVAR: konserndirektør for personmarked i Sparebank 1 SMN, Nelly Maske, mener at banken har et ansvar for å være proaktive. | Foto: SpareBank 1 SMN

På grunn av sammenheng mellom økonomi og psykisk helse mener konserndirektør for personmarked i Sparebank 1 SMN, Nelly Maske, at banken har et ansvar. Banken har derfor startet et samarbeidsprosjekt med et finansielt helseteam. Dette består av ansatte i banken, psykolog og gjeldsrådgivere, forteller Maske til TV 2.

Som en del av prosjektet tilbyr banken blant annet psykologtimer til de mest sårbare kundene.

– Vi har over tid erfart og sett kunder som har store utfordringer med uhåndterlig gjeld. Dette er blitt aktualisert nå under dyrtiden. Da det er krevende for rådgiverne som kjenner de ikke strekker til og som blir urolig for kundene, sier Maske til TV 2.

Hun forteller at de bankansatte får kurs i hvordan de best kan møte kunder i krise, mens psykologene fra helseteamet selv går inn og bidrar med å møte de mest sårbare kundene, som da kan få tilbud om time hos psykolog.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også