Mener Norske banker bryter loven: – Kunden utsettes i prinsippet for en dobbel svindel

Doktorgradsstipendiat mener at norske banker, til tross for ny finansavtalelov, fortsetter å bryte denne loven.
BRYTER LOVEN: Doktorgradsstipendiat, Petter Omland, mener mener at norske banker bryter finansavtaleloven. | Foto: ID-juristen
BRYTER LOVEN: Doktorgradsstipendiat, Petter Omland, mener mener at norske banker bryter finansavtaleloven. | Foto: ID-juristen

Petter Omland, stipendiat ved institutt for privatrett Universitet i Oslo og tidligere ansatt i rettshjelpsprosjektet ID-juristen mener at hele bankbransjen må ta sitt samfunnsansvar på alvor og behandle svindelutsatte kunder med omsorg og lojalitet fremfor illojal omsorgssvikt.

«Dersom det ikke skjer en umiddelbar og bransjeomspennende forbedring, er det til slutt ikke annen råd enn at Forbrukertilsynet benytter seg av det eneste verktøyet som ser ut til å ha en normendrende effekt i møte med finansbransjen – økonomiske sanksjoner» skriver Omland i et debattinnlegg i Dagens Næringsliv.

Økonomisk krise

Omland viser til hvordan ID-juristen våren 2022 - da Omland selv jobbet der - varslet Forbrukertilsynet om det han omtaler som omfattende lovbrudd fra norske banker. Bakgrunnen for varslet var ifølge Omland en rekke eksempler fra saksbehandling hvor banker unnlot å følge finansavtaleloven og tilbakeføre beløp til kunder utsatt for BankID-svindel.

På varslingstidspunktet var regelen om tilbakeføring; at dersom svindlere overførte kunders penger ut av konto, skulle banken tilbakeføre beløpet til kunden når vedkommende varslet banken. Hvis banken mente at kunden skulle bære tapet, fordi hun hadde vært for uforsiktig med sin BankID, måtte den bringe sak inn for nemnd eller domstol innen fire uker.

ID-juristen kristerte den gang bankene for at de i i stedet for å tilbakeføre beløpet, eller bringe saken inn for nemnd, avviste kundenes reklamasjoner. Dette strider ifølge Omland med finansavtaleloven. 

Omland skriver videre at banken på denne måten sparte seg i en rekke tilfeller for å dekke kundenes tap som følge av svindel, mens de rammede kundene ble sendt ut i økonomisk krise. 

Dobbel svindel

På bakgrunn av varselet fra ID-juristen innledet Forbrukertilsynet undersøkelser som avdekket systematiske lovbrudd fra hele den norske bankbransjen. Forbrukertilsynet sendte en orientering til samtlige norske banker med pålegg om å sikre at de har systemer og rutiner som sørger for at de overholder reglene i finansavtaleloven om tilbakeføring av tap som følge av svindeltransaksjoner.

«På tross av dette tyder erfaringer fra ID-juristen på at enkelte norske banker langt fra er ferdige med å bryte finansavtaleloven. Enkelte svindelofre møtes stadig med en blank avvisning av tilbakeføringskrav og beskjed om at de selv må bringe saken inn for Finansklagenemnda. Selv om tingenes tilstand er bedret, er det uholdbart at ikke alle bankene har innrettet seg» skriver Omland.

Han mener at kunden i prinsippet utsettes for en dobbel svindel. Først forledes de av svindler, deretter sviktes de av sin egen bank.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også