Mener norske banker bidrar aktivt til prisforvirring i boliglånsmarkedet

Markedssjef Sindre Noss i Renteradar og direktør for personmarked i BN Bank, Endre Jo Reite, ønsker et oppgjør med det de omtaler som prisdiskriminering og prisforvirring i boliglånsmarkedet.
MER FORVIRRING: Finansportalen og bankenes annonsering forvirrer mer enn de hjelper, skriver Sindre Noss og Endre Jo Reite. | Foto: Geir Mogen og Renteradar / PR
MER FORVIRRING: Finansportalen og bankenes annonsering forvirrer mer enn de hjelper, skriver Sindre Noss og Endre Jo Reite. | Foto: Geir Mogen og Renteradar / PR

Norske banker bidrar aktivt til prisforvirring blant kundene i boliglånsmarkedet, mener markedssjef Sindre Noss i Renteradar og direktør for personmarked i BN Bank, Endre Jo Reite.

I et debattinnlegg i Dagens Næringsliv skriver de to at ikke er enkelt for norske bankkunder å finne frem til de beste lånetilbudene, og at bankene ofte bruker ulike triks for å omgå krav til riktig og rettferdig prising av lån og markedsføring av renter.

«Bankene bidrar aktivt til denne prisforvirringen – og målet er tjene mer gjennom å øke prisforskjeller mellom kundegrupper. Data fra Renteradar viser at bankene forskjellsbehandler like kunder», skriver Noss og Reite. 

Eksempler de viser til er at kundens alder, lojalitet og forhandlingsevne er viktigere for prisen, enn lav risiko og god sikkerhet.

De mener og at noen banker er trege med å oppdatere renten på finansportalen og i markedsføringen, selv om de har besluttet ny rente. Som fører til at feilaktige, effektive renter blir kommunisert til forbruker, noe som bryter både med Boliglånsdirektivet og Finansavtaleforskriften. 

«Uten at regelbrudd får konsekvenser, vil kampen om nye kunder, på bekostning av lojale kunder, trumfe lovkrav og anbefalinger for markedsføring», skriver de to.

Derfor mener de at Finansportalen og bankenes annonsering er blitt til mer forvirring enn til hjelp. 

«Banker i Norge nyter godt av kunders tillit – den bør de ikke misbruke til å bedrive usaklig forskjellsbehandling av kunder, eller markedsføringsmetoder som skaper forvirring», skriver Noss og Reite.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også