Kronikk: Lokalt engasjement er mer enn herrefotball på toppnivå

DNB er fremdeles til stede for idretten, selv om logoen ikke lenger er å se på fotballdraktene i Eliteserien, skriver Aina Lemoen Lunde i DNB.
BIDRAR: Direktør for merkevare, marked og salg i DNB, Aina Lemoen Lunde, mener banken støtter lokalsamfunn.
BIDRAR: Direktør for merkevare, marked og salg i DNB, Aina Lemoen Lunde, mener banken støtter lokalsamfunn.
Aina Lemoen Lunde, direktør for merkedvare, marked og salg i DNB

Som Norges største bank er vi til stede i lokalsamfunn over hele landet. Sponsorsjef i Sparebank1, Stein Bugge, tegner et uriktig bilde av vårt lokale arbeid i artikkelen Finanswatch publiserte 18.desember. Det er betenkelig at han mener at herrefotball på toppnivå er det eneste som definerer en aktørs tilstedeværelse i lokalsamfunnet gjennom sponsorarbeid. Vi jobber både lokalt og nasjonalt for å treffe bredest mulig, som eksempelvis gjennom kvinnefotball på toppnivå, verdensmestere innen håndball, ishockey og Freeski. Det brede spekteret av idrett vi sponser forteller noe om hvor allsidig lokal idrett er i Norge. 

Vi treffer hver dag folk som brenner for sin idrett, og vi vet at våre bidrag er viktig både for frivilligheten, men også for mangfold og inkludering i by og bygd. Det er merkelig at Sparebank1 er mer opptatt av å skape et feilaktig bilde av vårt arbeid, enn å belyse bredden av sitt arbeid utover herrefotballen. 

For det er ingen tvil om at eliteserien skaper engasjement. Vi er jo selvfølgelig enig i at idretten er en viktig arena og møteplass rundt omkring i Norge. Men vi vil ikke begrense det til å bare handle om herrefotballen i eliteserien. Å bidra til samfunnsbyggingen handler om å skape møteplasser der idrett, frivillighet og mangfold løftes frem og heies på. 

Vi er til stede for idretten, men du ser ikke alltid logoen vår på drakta i en eliteseriekamp. Det handler like mye om å støtte arbeidet Kolstad IL gjør for barn og unge i Trondheim. Eller hvordan Stavanger Oilers bidrar til et enormt løft for engasjementet innen hockey i Stavanger. For oss handler det ikke bare om logoen på drakta. 

Å være samfunnsbygger kan handle om å støtte idretten, men det innebærer også å bygge lokalsamfunn i et bredere perspektiv. Derfor setter vi også søkelys på blant annet økonomisk likestilling, gründervirksomhet og mangfold, på flere arenaer og med ulike samarbeidspartnere. Vi ser at #huninvester har endret måten det norske folk sparer på, og at kvinner er med på å tette kapitalgapet. I år skapte vi møteplasser for likestilling, sammen med flere gode sponsorpartnere, Norge rundt med #huninvesterer-turnéen. 

Våre banksjefer gjør en fantastisk innsats med å løfte frem lokale gründere og samarbeidspartnere, blant annet gjennom de regionale arenaene vi skaper rundt DNB NXT. Og vi er den eneste banken som faktisk tar bedrifter fra Sotra til Wall Street. Vår støtte til pride-arrangement rundt om i landet har aldri føltes viktigere, og vi vet at det bygger mangfold og inkludering lokalt og nasjonalt. Det er vi en stolt bidragsyter til.

Å diskutere sponsorstrategi i media bidrar nok lite til samfunnsbyggingen, derfor vil jeg benytte anledningen til å skryte av Sparebank1 og arbeidet de bidrar med. De har sine prioriteringer, og vi har våre. Men vi bør ikke undervurdere betydningen av arbeidet vi som banknæring sammen gjør lokalt. Vi konkurrerer der vi må, og samarbeider der vi kan. At vi kan bidra med midler til lokale lag og foreninger, til både eliteserie og folkeopplysning bidrar til å løfte det fantastiske lokale samfunnsengasjementet vi møter hver dag. 

Aina Lemoen Lunde, direktør for merkevare, marked og salg i DNB

 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også