Flekkefjord Sparebank har opprettet egen svindelavdeling
Flekkefjord Sparebank sier at grunnen til at de har opprettet en slik avdeling, er at de har sett et stort behov etter at svindlere i langt større grad tar i bruk ting som kunstig intelligens, skriver Lister24.
Emil Gausdal er ansatt i banken for å drive arbeidet, og sier at det alltid er kunden som er i fokus for banken.
– Vi så at svindel var en så sentral del, at vi måtte ha det som en egen avdeling for å følge opp. For kundene sin del er det ubehagelig for kundene å bli svindlet, sier han.
Han forteller at banken ser at mønsteret rundt svindel har endret seg drastisk. Og de vil nå ha en døgnåpen telefonlinje.
– Vi opprettet avdelingen både for kundeopplevelsens del, og for å ta større del av samfunnsansvaret om å stoppe svindlerne. Derfor har vi en døgnåpen telefon.
Gausdal forteller at det har vært tilfeller av svindel på flere hundre tusen kroner, og at d samarbeider med Kripos.
– Det virker som de peiler seg inn på en bank og går mot deres kunder. Dette er en svært alvorlig svindelmetode. Vi samarbeider med politiet som også har kommet ut med flere advarsler om svindel via denne metoden, sier han.