Himla redder utlånsveksten til Fana Sparebank

Fana Sparebank økte utlån til kundene med 497 millioner kroner. Veksten drives av sterke tall fra Himla-satsingen.
HIMLA RESULTATER: Administrerende direktør Lisbet K. Nærø leverer rekordsterke resultater. Himla-konseptet er bankens kraftigste vekstmotor. | Foto: Fana Sparebank
HIMLA RESULTATER: Administrerende direktør Lisbet K. Nærø leverer rekordsterke resultater. Himla-konseptet er bankens kraftigste vekstmotor. | Foto: Fana Sparebank

Fana Sparebank bokførte 144 millioner kroner i netto renteinntekter i tredje kvartal. Inntektene er 22,8 millioner høyere enn i tilsvarende periode i fjor, og ny rekord for bergensbanken.

Samtidig krymper kostnadene, og banken ende opp med et resultat etter skatt på 99,1 millioner – og det ny rekord.

Etter at skatten var betalt, sitter Fana Sparebank igjen med et resultat for tredje kvartal på 74,7 millioner kroner.

Egenkapitalavkastningen i tredje kvartal endte på 9,9 prosent.

— Vi er svært godt fornøyde med at vi fortsatt viser en solid og god resultatutvikling både for tredje kvartal isolert og hittil i år. Økningen i renteinntektene våre er en direkte funksjon av bankens tilpasning til rentepolitikken som føres av Norges Bank, sier administrerende direktør Lisbet K. Nærø i en børsmelding fra banken.

Himla sikrer veksten

Ved utgangen av tredje kvartal hadde Fana Sparebank lånt ut 25,6 milliarder kroner. Av disse er 4,7 milliarder lånt ut gjennom Himla-konseptet. Banken skriver i kvartalsrapporten at utlånene fra Himla har økt med 506 millioner - eller 12 prosent - gjennom kvartalet. Veksten til Himla skal være på 35 prosent så langt i år.

Den kraftige utlånsveksten i Himla kompenserer for en nedgang i resten av porteføljen, og Fana ender totalt med en utlånsvekst gjennom kvartalet på 497 millioner kroner. Fana Sparebank ender dermed kvartalet med en samlet utlånsvekst på 1,98 prosent.

IT presser opp kostnadene

Kostnadene faller noe tilbake sammenlignet med andre kvartal, takket være lavere administrasjonskostnader og lavere «andre kostnader». Trekker man linjene tilbake til tredje kvartal i fjor, så er kostnadene opp 6, 8 millioner kroner.

— Kostnadsutviklingen som påvirker våre omgivelser gjør seg også gjeldende hos oss. Det er særlig innen IT vi merker et press. Forbedringene i kostnadsprosenten viser at vi gjør vårt for å bygge videre på soliditeten vår og være godt rustet til å møte fremtiden.

Kostnadsprosenten var 41,3 prosent i tredje kvartal, ned fra 44,4 prosent for ett år siden.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også