Storebrands nye konserndirektør om de første samtalene: – Har gjort at jeg også tenker litt annerledes rundt veien fremover

Storebrands nye konserndirektør for personmarked, Camilla Leikvoll, sier hun har fått mange innspill fra de ansatte om hva som kan gjøres annerledes.
OVERGANG: Camilla Leikvoll har gått fra jobben som administrerende direktør i Storebrand Bank til å bli konserndirektør for personmarked i Storebrand. | Foto: Trym Isaksen
OVERGANG: Camilla Leikvoll har gått fra jobben som administrerende direktør i Storebrand Bank til å bli konserndirektør for personmarked i Storebrand. | Foto: Trym Isaksen

Som FinansWatch tidligere har omtalt, byttet Camilla Leikvoll i november ut jobben som administrerende direktør for Storebrand Bank, til fordel for å bli konserndirektør for personmarked i Storebrand. 

Leikvoll gikk inn i den nye stillingen ved månedsskiftet. Hun legger ikke skjul på at det har vært en hektisk første tid.

– Med en gang føltes det litt som å få en jobb til, kontra det å bytte jobb. Jeg har jobbet mye med å omrokkere hverdagen litt. Det har vært utrolig spennende. 

– Man har fått mange positive tilbakemeldinger, og samtidig mange innspill om hva folk mener man bør gjøre annerledes, om potensial, og om ting de mener fungerer veldig bra. Det har vært en tid hvor jeg har samlet mange inntrykk, sier Leikvoll til FinansWatch. 

Lang fartstid

Drømmen var på bli utenrikskorrespondent med fokus på konfliktsoner, men gjennom et trainee-program i Storebrand tok karrieren en annen vending. Nå ser hun frem til nok en ny utfordring i selskapet hun har vært en del av i over 16 år. 

– Det jeg har opplevd i Storebrand er at til tross for at man kommer inn med en veldig bratt læringskurve, så får man muligheter hele veien. Jeg har jo byttet jobb nesten annenhvert år. Det har hele tiden dukket opp nye ting. Hver gang jeg har tenkt at jeg ville se meg om etter noe nytt, så har det dukket opp en ny mulighet i Storebrand, forklarer hun. 

– Det er fordelen med å følge en intern karriereutvikling. Folk kjenner deg. Kjenner de deg og vet at du har levert tidligere, så er de villige til å gi deg oppdrag som du kanskje ikke er helt kvalifisert for der og da. Men de ser at det finnes et potensiale der. 

Andre perspektiver

Nå skal Leikvoll rette fokus fra kun bank, til å fokusere på det totale bildet av selskapet. 

– Jeg skal jo fortsette å ha med meg Storebrand Bank. Overgangen nå går til å frigjøre tid fra det jeg har holdt på med i banken, slik at jeg kan fokusere mer på helheten, sier hun til FinansWatch. 

Hun forteller at hun har brukt den første tiden i som direktør for personmarked på å lytte til de ansattes tanker om veien videre for selskapet.

– Det har vært veldig bra, og har gjort at jeg også tenker litt annerledes rundt veien fremover enn jeg kanskje ellers ville gjort. 

– På hvilken måte?

– Du får jo andre perspektiver når du snakker med de ansatte om hvordan man opplever ulike problemstillinger. Spør man hvordan folk opplever hvor vi er i dag, så får man fort like mange svar som det er mennesker i selskapet.

Leikvoll legger til at det er viktig å fange opp et bredt nok perspektiv når man skal stake ut en kurs for videre drift. 

– Man kan fort se på det som er nærmest hva man selv tenker, bekrefte hvordan man opplever situasjonen, og løpe på det, men vi er blitt en ganske stor organisasjon. Personmarkedet har nå i overkant av 500 medarbeidere. Da er det klart at man får mange innspill, og ting man kan ta med seg for å faktisk rigge en organisasjon som skal levere videre, forklarer Leikvoll. 

Tettere samarbeid

Leikvoll forteller at hun gjennom å bli kjent med de nye fagområdene, ser muligheter for at det kan jobbes enda tettere innad i Storebrand, på tvers av både bank, forsikring, fondsparing og pensjon. 

– Det har vært en spennende oppgave. Jeg har jo kommet inn med bank som bakgrunn, og har satt meg mye inn i forsikring. Det jeg har oppdaget er at det gjøres utrolig mye bra i andre deler av organisasjonen, som jeg tenker vi burde gjøre flere steder. 

Hun tror kundene vil kunne dra nytte av et tettere samarbeid mellom avdelingene i tiden som kommer. 

– Det er ulikt å være i forsikring, bank og fondsparing, men det er også veldig mye som knytter oss sammen. Jeg tror at fra kundenes perspektiv, så er finans fort finans. Ja, det er forskjeller, men det er flere ting som er likt. Og fra et kunde-ståsted, så er det alltid verdifullt at vi klarer å se helheten, sier hun. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også