SR-Banks svindelenhet har registrert 5.000 svindler og svindelforsøk

Svindelenheten til SR-Bank rapporterer om en sterk økning i antall svindelsaker. Nå skal avdelingen oppbemannes.
HJELP OG FOREBYGGING: Leder for svindelenheten Marit Sola håper økt medieoppmerksomhet vil gjøre folk mer oppmerksomme på svindelforsøk. | Foto: Mari Løvås / Sparebank 1 SR-Bank
HJELP OG FOREBYGGING: Leder for svindelenheten Marit Sola håper økt medieoppmerksomhet vil gjøre folk mer oppmerksomme på svindelforsøk. | Foto: Mari Løvås / Sparebank 1 SR-Bank

Det var i september i fjor Sparebank 1 SR-bank opprettet sin egen svindelenhet.

Avdelingen har så langt registrert 5.000 tilfeller av svindel eller svindelforsøk, skriver Stavanger Aftenblad.

– I sikkerhetsavdelingen hadde vi jobbet med dette delvis før også, men da vi startet egen enhet og fikk systematisert arbeidet noe mer, så vi at tallene for oktober gikk rett til værs, sier leder for avdelingen, Marit Sola, sier til Aftenbladet. 

Avdelingen består i dag av tre personer, men vil utvides med et årsverk til nyttår.

Til bankens eget nettsted, Ytra.no, fortalte Sola tidligere i høst at hun og resten av teamet ser en økende tendens til å folk deler bankkontoen med vennene sine. 

– Dette er noe som bekymrer oss. Ungdom, men også eldre kunder, låner ut kontoen sin til såkalte bestevenner. Det er brudd med kundeavtalen med banken. BankID er personlig, og skal ikke deles, sa Sola til nettstedet.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også