Flere lokalbanker sier de ønsker tettere oppfølging med kundene

Forteller at pågangen er stor i og rundt Kragerø. 
Foto: Geir Olsen / NTB
Foto: Geir Olsen / NTB

I en spørrerunde med lokalbankene i Kragerø og omegn, forteller flere av de spurte om et behov for tettere oppfølging, og at det helst er en spesiell aldersgruppe de har i tankene. 

Blant annet har banksjef i Skagerrak Sparebank i Kragerø, Kari Theting, fortalt Kragerø Blad Vestmar at de ønsker å ha spesielt mye fokus på de unge kundene, og legger dette til grunn i beslutningen om at banken bare satt opp renten med 0,15 prosent. 

– En generell, men samtidig viktig anbefaling, er at kundene tar kontakt med banken slik at vi kan vurdere hvert enkelt individ sin situasjon. På den måten kan vi gi råd og finne løsninger som vil passe for akkurat den kunden, sier hun.

Kollega i Sparebanken Sør, Bente Lauritsen, sier at det viktigste de hjelper kundene med er å få kontroll på eget forbruk. 

– Noen tips er at man får en oversikt over mobilbanken, på den måten får man se hva pengene går til. Hvis du betaler renter på dyr gjeld som forbrukslån eller kredittkort bør den gjelden innfris først, og har du deretter rom til sparing anbefales det å ha litt ekstra slik at du unngår dyre låneløsninger om det skjer noe uforutsett.

Jo Lindberget i Drangedal Sparebank forteller om en oppfatning av at kundene er flinke til å omstille seg, og at det helst er hjelp til å sette budsjetter som kan være problematisk for mange. 

– Antallet forespørsler om å få satt ned renten har økt, og vi er tilgjengelige med råd og hjelp for hva kundene burde gjøre. Konkrete ting vi kan hjelpe med er å sette opp nytt budsjett, hvor man ser på prioriteringer, og i de tilfellene det er aktuelt vil vi anbefale avdragsfrihet i en periode.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også