Okida med rekordetterspørsel: Flere folk med god inntekt og kontroll søker hjelp hos oss

Refinansieringsplattformen Okida hadde i juni rekordetterspørsel, og opplever stadig større andel av vanlige mennesker med god kontroll på privatøkonomi som søker hjelp. 
Daglig leder og gründer i Okida, Evelina Olsson.
Daglig leder og gründer i Okida, Evelina Olsson.
av TEST TEST

At det stadig blir trangere økonomisk er noe gründer og daglig leder i Okida, Evelina Olsson merker på markedet. Okida spesialiserer seg på omstartslån, boliglån og refinansiering med sikkerhet. 

– Det siste året har vi sett at det er flere vanlige folk med god inntekt og god kontroll på privatøkonomien som søker hjelp hos oss. Vi opplever på samme tid at sakene i våre tradisjonelle kundesegment også har blitt mer krevende, sier Olsson til FinansWatch. 

Refinansieringsplattformen hadde i juni rekordetterspørsel, og refinansierte for 294 millioner kroner med pant i bolig. Dette er en vekst på 87 prosent fra samme periode i fjor. 

– Alle har blitt fattige det siste året og andel boliglån som går til inkasso har økt med 50 prosent. Andelen som oppgir boliglånet som sin største grunn til betalingsproblemer økte fra 27 prosent til 49 prosent fra mai til juni, sier den daglige lederen. 

For å imøtekomme etterspørselen det siste halvåret har Okida økt arbeidsstaben med 7 nye kunderådgivere, og har totalt 24 ansatte. 

Målet for refinansieringsplattformen er å være alle nordmenns førstevalg ved behov for økonomisk omstart og økonomisk rådgivning. 

De representerer samtlige av de ni refinansieringsbankene som opererer i det norske markedet og leverer rundt 35 prosent av utlånsvolumet til flere av disse. I løpet av 2025 har Okida ambisjoner å stå for 50 prosent av bankenes totale utlånsvolum. 

Myndighetene må på banen

Olsson mener det er mye som tyder på at denne krisen er verre for privatpersoner enn både finanskrisen i 2008 og pandemien.

– Det er langt flere konkurser nå enn i mai. Vi har også fått et bredere kundesegment. De som hadde en sunn og kontrollert økonomi for bare et halvt år siden, evner ikke lenger å betjene lånene sine, sier den daglige lederen. 

Umiddelbare tiltak Olsson mener myndighetene bør innføre er midlertidig avdragsfrihet, øke fleksibilitetskvoten i bankene og gjeninnføring av R-lån som ble fjernet i januar.

– Vi kunne ønske at myndighetene gjør mer for å hjelpe de mest sårbare, sier Olsson.

Okida har innført et skreddersydd CRM-system til behandling av lånesøknader. Takket være dette systemet kan en prosess som kunne ta opptil tre uker, nå behandles på under tre timer, i følge Olsson. Dette gjør at man kan hjelpe flere og mer effektivt i det som ofte er en tidssensitiv prosess. 

Tiden fremover

Olsson forventer at etterspørselen vil fortsette å øke i tiden fremover. I et atten-måneders perspektiv tror hun privatkunder vil få det verre før de får det bedre. 

For Okida og andre aktører i refinansieringsmarkedet forventes større endringer i bransjen, da det 1. juli trådte i kraft en ny lov om låneformidling. Denne loven innebærer at aktører som Okida blir konsesjonspliktige. 

– I tiden fremover forventer vi konsolideringer i markedet vårt, blant annet som følge av den nye loven, sier Olsson. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også