Huseierne: Oppfordrer DNB-kunder til å bytte bank
Etter den siste rentehevingen til Norges Bank nærmer boliglånsrenten seg seks prosent. Ifølge Bokostnadsindeksen er renteutgifter på boliglånet den største bokostnaden for de fleste. Likevel var det i fjor bare 7 prosent av boliglånskundene som byttet bank, mens 16 prosent reforhandlet boliglånet sitt, viser Forbrukerrådets bankundersøkelse for 2023.
DNBs kvartalsrapport for Q2 viser svært gode resultater. Forbruker- og kommunikasjonssjef Carsten Pihl i Huseierne sier til Nettavisen at de har sett den gode inntjeningen ved hver av de seneste kvartalsrapporteringene. Når rentene går opp, tjener DNB mer.
– Det er ikke overraskende at DNB har gode inntekter, men det er ikke bra. Det er norske bankkunder som betaler dette. Bankkundene må flytte på seg. Hvis ikke, får de dårligere vilkår, sier Pihl, som også er opptatt av at DNB hevet termingebyrene på lån når rentene begynte å stige.
– Vi på det på økningen i den effektive renten . Den økte mer enn ellers, mens de andre bankene ikke gjorde noe. Jeg skulle tro Norges største bank heller ville senke gebyrene, og synes det er rart, sier Pihl, som ønsker mer åpenhet om bankenes priser for å bedre konkurransen og vier til Sverige, hvor bankene må oppgi snittrenten de har utbetalt den tre seneste månedene, noe som har bedret bankkonkurransen.
– Vi har meget konkurransedyktige priser til kundene våre, og de mest brukte dagligbanktjenestene våre er gratis. Med 2 millioner kunder, så blir det store tall. Men boliglånsmarginen – altså hva vi tjener på hvert boliglån – er lavere nå enn for noen år siden, parerer Ingjerd Blekeli Spiten til Nettavisen, konserndirektør for personmarkedet i DNB, og legger til at konkurransen i det norske bankmarkedet er knallsterk, noe som er bra for forbrukerne og skjerper bankene.
Relaterte artikler
Milliardhopp i resultatene for DNB
For abonnenter